Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Visionsbild Foto/Illustration. Dissing+Weitling

Visionsbild Foto/Illustration. Dissing+Weitling

Nu börjar bygget av den efterlängtade Skurubron

För över ett sekel sedan, 1915 invigde den dåvarande kungen Hans Majestät Gustaf V den unika och storartade valvbron över Skurusundet. Nu har det äntligen blivit dags för Trafikverket att tillsammans med Nacka kommun påbörja arbetet med en tredje bro.

– Det är med entusiasm vi tar oss an det historiska arvet från tidigare generationer. Ett arv vi kommer vårda med stor omsorg och förvalta för ett mer hållbart resande i framtiden, säger Helena Sundberg regional direktör på Trafikverket.

– Den nya Skurubron är varmt efterlängtad i både Nacka och Värmdö. Den förbättrar framkomligheten och gör att fler kommer till sina jobb i tid samtidigt som den möjliggör för vidare bostadsbyggande i Boo, säger Mats Gerdau (M), kommunstyrelsens ordförande i Nacka.

Den nya bron byggs söder om den befintliga och över Skurusundet för att binda ihop Värmdön med fastlandet. Den är designad för att bibehålla den natursköna estetik som råder på platsen.

Brodäcket med vägbana byggs helt i stål och tillverkas i delar för att sedan fraktas och svetsas ihop på plats. Kollektivtrafiken får ett eget körfält i vardera riktning på den nya bron. Renoveringen av den befintliga valvbron påbörjas efter att den nya är på plats. Den äldsta bron renoveras helt och blir en lokal vägbro över Skurusundet. Tvillingbron renoveras för att bli en bro för gång- och cykeltrafikanter.

Trafikverket räknar med att hela projektet där bygget av en ny bro och renovering av den befintliga är klar år 2024.

Ökad tillväxt ställer krav på en fungerande infrastruktur

Aldrig tidigare har så många människor bott och levt i Sverige som idag med sina 10,2 miljoner invånare. Av dessa bor och lever var fjärde invånare i någon av de kommuner som ingår i Stockholmsregionen. En tillväxt som är särskild tydlig i både Nacka och Värmdö.

– Nacka växer starkt och trafiksystemet måste hänga med. Vi har efterfrågat denna bro i många år och välkomnar att den äntligen börjas byggas, säger Mats Gerdau (M), kommunstyrelsens ordförande i Nacka.

– En växande storstadsregion ställer krav på en fungerande infrastruktur. Hand i hand med Nacka kommun vill vi ge invånarna fler och bättre förutsättningar att komma fram smidigt, grönt och tryggt. Det är så vi skapar attraktiva platser att leva och bo i, säger Helena Sundberg regional direktör på Trafikverket.

Fakta om Nya Skurubron

  • Projektledare: Åse Wallin
  • Projekttid: 2019-2024
  • Längd: 317 m
  • Bredd: 30 m
  • Segelfri höjd: 30 m
  • Material: Brons överbyggnad är av stål och bropelare samt landfästen är av betong.
  • Belysning: Bron får effektbelysning.
  • Vad: Ny bro byggs över Skurusundet samt ombyggnad av trafikplatserna Skuru och Björknäs. Renovering och ombyggnad av befintliga broar genomförs där ena byggs om helt till gång- och cykelväg.