Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Installationen av Getingmidjans nya bro påbörjas i helgen

I helgen påbörjas det tekniskt komplicerade arbetet med installation av den nya bron över Norrström. Arbetet är en del i upprustningen av Getingmidjan som är Sveriges mest trafikerade tågsträcka. Bron är 252 meter lång och väger 1790 ton.

I arbetet med att rusta upp Getingmidjan lyftes sommaren 2019 nya broar på över Söderström. Nu är det Norrströms tur att förses med en ny bro. Bron som består av två brodelar har transporterats från Tallinn via Södertälje in i Mälaren.

– Bron över Norrström är den sista stora pusselbiten i upprustningen av Getingmidjan. De kommer att hålla för svensk järnväg i flera decennier när de är på plats, säger Kent Sahlman, projektchef på Trafikverket.

Den befintliga bron över Norrström delades i 17 delar för att sedan lyftas bort mellan den 25 till den 29 juni. Därefter har 65 brolager som den nya bron ska vila på bytts ut. Innan de nya brodelarna kan lyftas på plats måste väderförhållandena vara de rätta och utan större vågor i 36 timmar.

Båttrafiken omkring Norrström leds runt arbetena med tillräckligt avstånd för att inte skapa för stora vågor som kan påverka det känsliga skedet i arbetet.

Själva brolyftet kommer att ske i två omgångar. Den 12-16 juli lyfts den norra brodelen på. En vecka senare den 19-23 juli är det den södra brodelens tur att lyftas på. Arbetet är tekniskt komplicerat och sker via pråm med kran från vattnet.

Den som är nyfiken kan följa arbetet på plats från exempelvis Klara Mälarstrand eller Riddarholmen som har goda siktförhållanden.