Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Första tåget genom den nya tunneln i Gamla Uppsala

Tidigt på måndagsmorgonen gick det första tåget genom dubbelspårstunneln i Gamla Uppsala. De närboende firade redan i fredags, när det gamla spåret i markläge trafikerades för sista gången och bommarna gick upp för alltid.

Kvart över fyra på måndagsmorgonen passerade UL:s Upptåget Gamla Uppsala på väg från Gävle till Uppsala, som första tåget någonsin att köra igenom den 610 meter långa tunneln.

Det gamla enkelspåret, som byggdes 1874, trafikerades för sista gången i fredags kväll. När spåret rivs försvinner också tre plankorsningar, vilket ger en säkrare trafiksituation och bättre miljö för dem som vistas i området.

Under helgen fick Trafikverket arbeta enligt en strikt tidplan för att bli klara med inkopplingen av det västra spåret genom tunneln, innan tågtrafiken skulle släppas på igen.

I nuläget är alltså bara det ena spåret trafikerbart. Det östra spåret tas i bruk den 17 september. Då sker också invigningen av hela projektet.

Totalt bygger Trafikverket fyra kilometer nytt dubbelspår på Ostkustbanan genom Gamla Uppsala. Förutom att närmiljön blir bättre, bidrar det nya dubbelspåret till att förbättra säkerheten. Risken för trafikstörningar minskar, och det blir möjligt att köra fler tåg på sträckan.

Dubbelspåret genom Gamla Uppsala, som har en budget på 1,3 miljarder kronor, är också en av de kapacitetshöjande åtgärder som görs för att Citybanan i Stockholm ska kunna nå sin fulla effekt.

Kontaktpersoner hittar du längst upp på denna sida under fliken "Kontakta oss".