Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Miljöfärjan Tellus döptes i Göteborg

Tisdag 11 juni 2019 döptes Trafikverkets laddhybridfärja Tellus vid Stigbergskajen i centrala Göteborg. Dopet innebär att färjan överlämnas till tjänst för allmänheten, där hon är en del av ett smidigt grönt och tryggt trafiksystem.

Namnet Tellus påminner om att vi behöver ställa om av omsorg om vårt jordklot. Fartyget är Sveriges första frigående vägfärja som byggts med alternativa system för framdrift; antingen elektriskt med batteridrift eller konventionellt. Batteridriften minskar kraftigt den negativa klimatpåverkan och bidrar till en hållbar utveckling och främjar klimat och miljö. Liknande färjor går redan i trafik i Norge och Finland.

Färjan är också en av landets största vägfärjor. Hon sätts i trafik på Gullmarsleden mellan Lysekil och Uddevalla, senare i sommar.

Parallellt med bygget av färjan pågår ett utvecklingsarbete för att anlägga laddstationer på Gullmarsleden. Rederiet ställer mycket höga krav på att laddningen kan göras snabbt och med stor effektivitet, med tanke på turtätheten på Gullmarsleden. Det kommande systemet ska vara specialanpassat för dessa krav.

Färjerederiet har sedan tidigare utvecklat en speciell teknik för eldrift av linfärjor som har införts på sex färjeleder. Den sjunde eldrivna linleden tas i bruk i sommar på Lyrleden, Orust. Färjerederiets största färjeled Hönöleden i Öckerö kommun strax norr om Göteborg, drivs sedan två år tillbaka av ett syntetiskt framställt miljöbränsle, HVO, vilket har reducerat utsläppen av CO2 med 80-90 procent.

En annan viktig satsning är Färjerederiets utbildningscentrum för ecoshipping som invigdes 2015 och som ger befälhavare träning i att framföra fartyg på ett mer miljöanpassat sätt.

– Färjerederiet ska ligga i framkant när det gäller att satsa på klimatneutral sjöfart. Vi behöver i dagsläget pröva många olika system eftersom våra färjeleder är olika. Arbetet mot visionen att uppnå klimatneutralitet i färjedriften år 2045 kräver att vi redan idag satsar offensivt, säger rederichef Erik Froste.

Fakta

Den nya miljöfärjan blir 100 meter lång och 18 meter bred. Den byggs för en last på 600 ton och har plats för 80 bilar och 297 passagerare. Maxfart 11 knop. Skrovet är utformat så att energiförbrukningen kan hållas på en låg nivå.

Läs mer om färjan Tellus

Trafikverkets färjerederi är Sveriges största rederi. Årligen görs 22 miljoner personresor och 13 miljoner fordonstransporter inklusive godstransporter.