Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Mars 2014-februari 2015, punktlighetsstatistik

Här presenterar vi tågtrafikens punktlighet och förseningar.

Punktlighetsresultatet för februari blev 90,1 procent för persontågen och 75,2 procent för godstågen. Jämfört med januari försämrades med 0,8 procentenheter för persontågen men förbättrades med 4,3 procentenheter för godstågen.

Jämfört med februari 2014 försämrades punktligheten med 2,8 procentenheter för persontågen och med 4,6 procentenheter för godstågen.

Händelser som påverkat tågens punktlighet negativt under månaden har bland annat varit en del spårfel som lett till hastighetsnedsättningar för tågen. Här kan nämnas nedsättningar vid Lerum och Alingsås på Västra Stambanan och vid Ransta mellan Västerås och Sala. Kontaktledningsarbeten mellan Laxå och Skövde på Västra Stambanan har lett till hastighetsnedsättningar och förseningar på tågen. Arbetena är planerade åtgärder för att höja kvaliten på järnvägen.

Personalbrist vid rangering och växling på Hallsbergs rangerbangård har ofta orsakat vagnanhopningar där. Detta har lett till förseningar både på ankommande och avgående tåg. Rikligt med snö kombinerat med stormar, främst i början på månaden, har orsakat problem och förseningar för tågtrafiken, främst på sträckan Boden – Kiruna – Riksgränsen.


Klicka på bilden för att se den i större format (öppnas i nytt fönster)

Utfall persontåg februari : 90,1 procent (Rätt tid +5 min inklusive akut helt inställda tåg)
Persontågens punktlighet försämrades med 0,8 procentenheter under februari 2015 jämfört med januari 2015. Jämfört med februari 2014 försämrades punktligheten med 2,8 procentenheter.


Klicka på bilden för att se den i större format (öppnas i nytt fönster)

Utfall kortdistantåg (pendel- och flygtåg) februari: 93,7 % (Rätt tid + 5 min inklusive akut helt inställda tåg)
Kortdistanstågens punktlighet försämrades med 0,7 procentenheter under februari 2015 jämfört med januari 2015. Jämfört med februari 2014 försämrades punktligheten med 2,5 procentenheter.


Klicka på bilden för att se den i större format (öppnas i nytt fönster)

Utfall medeldistanståg (regionaltåg) februari: 88,1 % (Rätt tid +5 min inklusive akut helt inställda tåg)
Medeldistanstågens punktlighet försämrades med 0,5 procentenheter under februari 2015 jämfört med januari 2015. Jämfört med februari 2014 försämrades punktligheten med 2,5 procentenheter.


Klicka på bilden för att se den i större format (öppnas i nytt fönster)

Utfall långdistanståg (fjärr- och snabbtåg) februari: 79,3 % (Rätt tid +5 min inklusive akut helt inställda tåg)
Långdistanstågens punktlighet försämrades med 0,1 procentenheter under februari 2015 jämfört med januari 2015. Jämfört med februari 2014 försämrades punktligheten med 3,9 procentenheter.


Klicka på bilden för att se den i större format (öppnas i nytt fönster)

Utfall godståg februari: 75,2 % (Rätt tid +5 min)
För godstågen har punktligheten förbättrats med 4,3 procentenheter under februari 2015 jämfört med januari 2015. Jämfört med februari 2014 försämrades punktligheten med 4,6 procentenheter.

Trafikverkets punktlighetsstatistik för godståg redovisar punktligheten mellan bangårdar. Men den avgörande kvaliteten för näringslivets godstransporter är leverans till mottagaren. Det kan exempelvis vara leverans till en fabrik, hamn eller en lageranläggning. Den mäts som punktlighet till kund inom utlovad timme. För fakta om godstågens punktlighet till kund hänvisar vi till respektive godstågsoperatör.