Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Anledningar till hastighetsöverträdelser vid ATK-kameror - En intervjustudie med bötfällda bilister

Syftet med den här studien är att undersöka vilka anledningar som ligger bakom bilisters hastighetsöverträdelser vid ATK-kameror. Studien syftar även till att undersöka om bilister som fått böter har en positiv eller negativ inställning till kamerorna samt om deras inställning till hastighetsöverträdelser förändrats efter att de har fått böter.
    
De flesta som jag har ringt har varit trevliga och tillmötesgående. Några av de som blivit uppringda har dock blivit upprörda över att jag fått tillgång till deras personuppgifter. För att inte kränka människors personliga integritet och inte skada ATK-centralen och förtroendet för ATK-systemet har jag därför valt att avsluta studien trots att jag endast intervjuat 100 personer av ett urval på 1000 personer. Denna rapport får därför ses som en sammanställning av de svar jag fått och inte som något generaliserbart. Min förhoppning är dock att resultatet ändå kan vara intressant och eventuellt ge en fingervisning över anledningar till att bilister kör för fort vid ATK-kameror.

Rapporten är framtagen med ekonomiskt bidrag från Trafikverkets skyltfond. Ståndpunkter och slutsatser i rapporten reflekterar författaren och överensstämmer inte nödvändighet med Trafikverkets ståndpunkter och slutsatser inom rapportens ämnesområde.

Rapport: Anledningar till hastighetsöverträdelser vid ATK-kameror (pdf-fil, 104 kB)

Kontaktperson: Helene Haglund, Katrineholm, e-post mattias.helene@spray.se tel 070-157 94 83.

(Trafikverkets beteckning: EK50A2008:3910, ”Utökad intervjustudie med bilister bötfällda vid fartkameror under 2007”

Projektet slutrapporterades oktober 2009.