Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Kroppsskydd för cyklister vid omkullkörning

Idag är ca 80 % av skadorna vid omkullkörningar på cykel arm- och benskador. Bland dessa är axel- och armskador gruppen med störst antal medicinsk invaliditet. På grund av detta skulle axelskydd kunna ha störst effekt genom att minska antal skador. Hur ska ett sådant skydd utformas så att det också används?

Två typcyklister identifierades som representerar en majoritet av gruppen cykelpendlare; de som endast använder cykelhjälm samt de med cykelhjälm och funktionskläder.

Dessa två grupper har sannolikt störst potential att använda skyddsutrustning.

Avgörande faktorer är komfort, enkelhet och rörlighet. Att använda ett skydd ska inte kännas bökigt, inte vara påfrestande att bära eller ta av och på. Skyddet måste även ge en känsla av trygghet för att överhuvudtaget användas.

Skyddets huvudfunktion är att dämpa kraften mot axeln som uppstår vid fall. Att snabbt kunna ta på sig skyddet och att det inte begränsar rörligheten är gemensamt för samtliga våra lösningar. Genom att integrera skydden i befintliga produkter som cyklister redan idag använder adderar inte skyddet ett nytt moment. Vi fokuserade på följande koncept: en reflexväst med integrerat skydd, en sele, en ryggsäck med avtagbara skydd och "airbag" skydd.

Den kunskap som forskare har byggt upp kring cykelolyckor måste förmedlas till cyklisterna. Det

råder en okunskap bland cyklister kring vilka skador som är de mest förekommande. (1900 cyklister skadas allvarligt varje år, det vill säga risk att drabbas av medicinsk invaliditet. Den mest förekommande typen av cykelolycka är singelolyckan. Den står för ca 72 % av skadefallen). Målet i vårt projekt har varit att ta fram ett underlag för vidare produktutveckling av framtida cykelskydd. SP Sveriges Tekniska Forskningsinstitut håller på att utveckla en teststandard för axelskydd. Lyckas man öka medvetenheten kring behovet av cykelskyddsutrustning och möter detta med enkla, komfortabla och smidiga lösningar, kommer man kunna minska antalet skador och ha skapat en säkrare cykelmiljö. Här finns också en kommersiell potential.

Denna rapport är framtagen med ekonomiskt stöd från Trafikverkets Skyltfond. Ståndpunkter och slutsatser i rapporten reflekterar författaren och överensstämmer inte med nödvändighet med Trafikverkets ståndpunkter och slutsatser inom rapportens ämnesområde.

Slutrapport (pdf-fil, 2,1 MB, öppnas i nytt fönster)

Kontaktperson: Idesign AB, Johan Larsvall, Mälarvarvsbacken 14, Stockholm, e-post johan.larsvall@idesign.se  tel 0708 84 04 01

Trafikverkets beteckning: TRV 2013/14263 "Kroppsskydd för cyklister vid omkullkörning".

Projektet beviljades våren 2013 och slutrapporterades december 2013.