Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Sittställning och huvudrörelser under bilkörning

Projektet har genomförts mellan juli 2006 och april 2008. Projektledare har varit Professor Ulf Björnstig, Akut o Katastrof Medicinskt Centrum, Umeå. I projektet har även Bertil Jonsson, doktorand vid Institutionen för kirurgisk och perioperativ vetenskap, Umeå Universitet deltagit. Bertil Jonsson har författat en vetenskaplig artikel som skickats till tidskriften Traffic Injury Prevention för publicering. Ekonomiska medel för studien har erhållits från Skyltfonden och Autoliv.

Bakgrund

Nackskador vid påkörning bakifrån kan uppstå både då det påkörda fordonet var stillastående eller i rörelse. Tidigare undersökningar har visat att det horisontala avståndet mellan de åkandes bakhuvud och framkanten på huvudskyddet, så kallad backset är ett mått som är viktigt att reducera för att minska risken för nackskada vid kollision bakifrån. Kunskapen nationellt och internationellt om backset storleken under körning har före denna studie varit mycket begränsad och tämligen ålderstigen.

Metod

65 försökspersoner (FP), 35 män och 30 kvinnor körde fyra olika delsträckor i och utanför Örnsköldsviks stad. FP ställde in förarstolen efter eget önskemål. Under körningen gjordes 120 registreringar/person av backset värdet storlek. Detta värde korrelerades även om olika kroppsmått. Backset under körning jämfördes även med motsvarande värde då bilen stod stilla. Testerna utfördes i en Volvo V70 årsmodell 2007. Bilen instrumenterades med mätutrustning för både backset mätning i stillastående och under körning. Kroppslängd, vikt, sitthöjd, armlängd, höftvidd, omkrets midja mättes även på samtliga försökspersoner.

Resultat

Män hade större backset värden jämfört med kvinnor, + 44 mm. Backset under körning uppvisade högre värden jämfört med backset i stillastående bil, 43 mm för män och 41 mm för kvinnor. Backset under körning var även korrelerade till vissa kroppsmått. Hos kvinnor var backset korrelerade till vikt, höftvidd och midjeomfång. Hos män var backset korrelerat till kroppslängd, sitthöjd och ryggstödsvinkel på förarstolen. Backset värdenas storlek varierade även mellan körsträckorna, största backset värdena uppmättes för både män och kvinnor i stadstrafik. Kvinnor uppvisade större variabilitet jämfört med män i backset. Totala variabiliteten på backset var 0.81 (Intraclass correlation).

Slutsats/nytta

Bil- och stolsindustrin behöver ta dessa data i hänsyn då nästa översyn sker av ISO, RCAR och RCAR-IIWPG testprotokollen. Dessa resultat kan även komma att påverka kommande arbete med testmetoder inom Euro-NCAP vid påkörning bakifrån.

Backset - stationary and during car driving (pdf-fil, 189 kB) 

Kontaktperson:
Bertil Jonsson, Västeralnäs 107 894 91 Själevad Tfn 0660-37 90 48, e-post bertil.jonsson@oviknet.com

(Vägverkets beteckning EK50A2006:4451 ”Sittställning och huvudrörelser under bilkörning”)

Projektet slutrapporterat april 2008