Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Bokprojekt Hastighet och nollvision

Syftet med boken är att bidra till det som vi så ofta talar om – ett långsiktigt hållbart transportsystem med farter som är anpassade till människa och miljö.

Projektet har syftat till en debattbok som dels redovisar grundläggande fakta inom hastighetsområdet, dels tar upp frågan om varför vi inte gjort något signifikant åt hastighetsnivåerna i vägtransportsystemet, trots att vi sedan mitten av åttiotalet känt till vilka kraftiga effekter det skulle ge på trafiksäkerheten utan försämrad mobilitet. Detta har kostat minst ett par tusen människoliv i onödan.

Steg 1

Det är först på senare år som hastighetsfrågan har kommit i fokus i ett första steg som innebär att få bilförarna att bättre följa fartgränserna.

Steg 2

Ett nytt hastighetssystem är ett andra steg som, rätt använt, kan ge avsevärda förbättringar när det gäller trafiksäkerheten och vägtransporternas samhällsekonomiska kostnader. Det kommer dock alltför sent i förhållande till nollvisionens etappmål 2007 för att få någon effekt i det sammanhanget.

Steg 3

Ett tredje steg innebär ett samhälleligt intresse för bilarnas prestandautveckling. För varje år har bilarna blivit allt starkare, snabbare och större. Toppfarten hos vanliga bilmärken ligger på minst dubbla fartgränsen. Körglädje, motorstyrka och fartprestanda lyfts fram i ständigt pågående reklamkampanjer på tvärs mot säkerhet och miljö.

Bokens syfte är att söka bidra till det som vi så ofta talar om – ett långsiktigt hållbart transportsystem med farter som är anpassade till människa och miljö.

Körglädje - om fart och bilar i transportsystemet (pdf-fil, 103 kB, öppnas i nytt fönster)


(Vägverkets beteckning: EK 50 A 04:7192 ”Hastighet och Nollvision”)

Projektet slutrapporterade i maj 2007.