Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Älgvarnare – databas och signalbehandling för detektering av vilt med hjälp av mörkerseende kamera

Inom projektet har en automatisk älgvarnare utvecklats och provats i verkliga
situationer. Älgvarnaren består av en nattseende kamera vilken monteras i fronten på fordonet, samt tillhörande egenutvecklad videosignalbehandling vilket sker med hjälp av datorkraft. Föraren övervakar vägen framför sig med hjälp av en ”radarskärm” där vilt och andra varma kroppar detekteras. Systemets specifikation är att kunna se en människa på ett flertal hundra meters håll, oavsett om det är på dagen eller mörka natten. Kameran läser av värmesignaturerna och är således oberoende av dagsljus.

Förarens radarskärm indikerar två annalkande objekt, illustration.Montering av den natt-seende kameran på fordon, fotografi.Exempel på värmesignatur (ryttare med häst), foto med värmekamera.
Tre bilder.
Vänster: Förarens ”radarskärm” indikerar två annalkande objekt.
Mitten: Montering av den natt-seende kameran på fordon.
Höger: Exempel på värmesignatur (ryttare med häst).

Inom projektet har vi nyttjat fordonsmonterad nattseende utrustning för att:

  • Samla in mätdata på typiska trafiksituationer där automatiska fordonsmonterade varnare för vilt kan reducera olycksrisken genom att uppmärksamma föraren om annalkande fara, typiska vid körning på landsväg och mindre vägar under dygnets mörka timmar. Mätdata har samlats in både under normal körning men också under kontrollerade former då en häst använts för att simulera större vilt. Databasen omfattar mer än 10 timmar inspelade trafiksituationer.
  • Utveckla och utvärdera metoder för att känna igen älgar och annat vilt (stora varma kroppar) utifrån videosignalen från mörkerseende kamera. Systemet har utvecklats samt implementerats i en test-bed.

Projektets mätdata är fritt tillgängliga för intresserade via Kungliga Tekniska Högskolans hemsida www.kth.se. Data kan användas för liknande projekt inom trafiksäkerhet.

Slutrapport, Älgvarnare mörkerseende kamera (pdf-fil, 70 kB, öppnas i nytt fönster)

Kontaktperson:
Professor Peter Händel, Kungliga Tekniska högskolan, 100 44 Stockholm,
tel 08-790 7595, e-post: ph@kth.se

(Vägverkets beteckning EK 50 A 2006:4636)

Projektet avslutades januari 2008