Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Anordningar för utlösning av kollisionsskydd för bilar

Analys av krav och realiserbarhet 

Bilens förmåga att skydda resenärerna vid kollision har en avgörande betydelse vid en kollision. Kraften som då utvecklas får inte överstiga vad en människokropp tål och det är också viktigt att kupén håller sig någorlunda intakt. Med de deformationszoner som finns på de moderna bilar brukar detta fungera för hastigheter upp till 50-70 km/h.  
 
Evert Palmquist, Karlskoga, har uppfunnit ett kollisionsskydd för vägfordon.
 
Detta kollisionskydd behöver en styrenhet som aktiverar skyddet. Detta projekt har utrett möjligheten att åstadkomma en sådan krockutlösare; vilka krav som bör ställas och lämpliga sätt att förverkliga den. Utredningen visar att det till en rimlig kostnad bör gå att åstadkomma en styrenhet som utlöser kollisionskyddet med hög tillförlitlighet. 
 
Kravspecifikation och utförandeförslag har tagits fram. Den önskade förvarnings-funktionen förefaller däremot endast delvis realiserbar och då genom anordningar som är skilda från krockutlösaren. Krockskyddsanordningen ersätter bilens främre stötfångare. I sitt normala hopfällda läge skiljer sig skyddet utseendemässigt obetydligt från dagens stötfångare. När kollisionen är oundviklig utöser en styrenhet en liten krutladdning som viker ut stötfångarbalken. Genom kollisionsskyddets plogliknande utformning kommer fordonet att kastas åt sidan och under retardationen passera utmed varandra.   

Slutsats

Flera större biltillverkare bedriver idag  forskning och utveckling kring bl a fordonsradar i Sverige, av konkurrensskäl är man rätt förtegen. Anordningar som varnar för en kommande krock torde ligga ett antal år framåt i tiden. Det mesta tyder dock på att en inmätare som utvecklas speciellt för kollisionskyddet är den bästa och kanske även den enda lösningen i ett nära tidsperspektiv.
 
(Vägverkets beteckning: EK 50-A 2000:4232 ”Kollisionsskydd för fordon”)
 
Projektet slutrapporterades november 2000.