Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Begränsad körmöjlighet då bilbältet inte används

Tidigare har i stor utsträckning använts olika signalsystem i fordon för att uppmärksamma bilföraren på bristande användning. I de flesta fall kan sådana system ignoreras eller sättas ur funktion på olika sätt t ex genom urkoppling eller förbikoppling (bältet bakom stolsryggen).
 
Projektet utmynnade i följande förslag till system:
 
När tändningsnyckel vrids om och bältet ej är påtaget tänds en första varningslampa.
 
Om du nöjer dig med att köra på 1:ans växel, backen eller friläge så händer inget mer än denna varning och bilen går att flytta i t ex garage, verkstad eller bensinstation.
 
Om du lägger i en högre växel än 1:an tänds en stark andra varningslampa och efter ytterligare 5-10 sekunder ljuder en summer. Om du då går ner på 1:ans växel igen släcks andra varningslampan och summern tystnar.
 
Om du istället fortsätter att köra utan att ta på bältet när du kör på höga växlar kommer steg 3 som efter 30-40 sekunder kopplar ur farthållaren och som kopplar in en mycket kraftig returfjäder på gaspedalen. Detta gör gaspedalen mycket hård att gasa med.
 
Tar du då på bältet eller lägger i 1:ans växel så återgår allt till det normala, d v s farthållaren fungerar och gaspedalen är lättryckt.  
 
Systemet provades i en Saab 9000 CSE. Systemet är patentsökt.


Kontaktperson:
Leif Eriksson, Häggvägen 7 c, 262 61 Ängelholm.
Tel: 0431-241 30, mobilnr: 070-236 09 83, e-post: Leifbrita.Baath@swipnet.se.
(Vägverkets beteckning: FO 30 A 95:9621 ”Begränsning i körbarhet vid bristande bilbältesanvändning”)
 
Projektet slutrapporterades mars 2000.