Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Direktintegrerat alkolås

I projektet har vi utvärderat ett antal olika sensoralternativ samt algoritmer för mätning av alkohol i utandningsluft, både för bränslecells- och halvledarsensorer. Båda alternativen fungerar och har vissa för- och nackdelar som beskrivs. Projektet har i huvudsak bestått av en förstudie. Mycket vikt har lagts vid att sammanställa viktiga grundläggande förutsättningar i riktlinjer och standarder för både alkolås och elektronik i bilar.
 
Nyutvecklade algoritmer för detektering, både för bränslecellsteknik och halvledarteknik, har gett lovande resultat för de sensoralternativ som vi har utvärderat. De måste dock utvärderas ytterligare när det gäller användning under lång tid. En ny prototyp för alkolås med bränslecell finns framtagen, samt en protoyp för förenklad installation i bil.
 
I projektet har vi gått igenom relevanta standarder. Detta arbete visade sig vara mer omfattande än vad vi antog. Bland annat är miljöaspekterna viktiga och måste klargöras.
 
När det gäller standarder specifikt för alkolås inväntar vi arbetet med nationella och EU-anpassade riktlinjer och lagkrav.
 
Inkopplingsförfarande för alkolåset har utvärderats utifrån bland annat verkstäders erfarenheter.

Slutrapport, Direktintegrerat alkolås (pdf-fil, 2 MB, öppnas i nytt fönster)
 


Kontaktperson:
Karolina Sörman, Volkswagen Personbilar, Verkstadsvägen 14, 151 88 Södertälje Tfn 08-553 86 500, fax 08-550 842 41, e-post Karolina.sorman@volkswagen.se
(Vägverkets beteckning EK50A 2006:23041 ”Direktintegrerat alkolås”)

Projektet slutrapporterat september 2007