Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Elektronisk krockpulsmätare

Samband mellan krockvåld och risk för olika typer av personskador utgör en väsentlig del vid design av ett vägtransportsystem. Det gäller utformning av bilar och dess skyddssystem, utformning av vägar och vägobjekt, samt utformning av hastighetsgränssystem. Traditionellt har sådana samband erhållits från krocktester och simuleringar. Från verkliga olyckor har informationen varit begränsad även om en hel del studier publicerats, framför allt baserade på Folksams djupstudier som innehåller information om det krockvåld bilen utsatt de åkande för. Krockvåldet har mätts med krockpulsmätare som registrerar accelerationskrafterna i kollisionsögonblicket. Folksams befintliga krockpulsmätare, som använts sedan 1992, kan endast mäta acceleration i en riktning och noggrannheten i lågfartskrockar är relativt låg.

I detta projekt har därför en ny krockpulsmätare utvecklats utifrån tidigare gjorda förstudier som kan registrera fler krockriktningar och med större noggrannhet. Den har en betydligt högre noggrannhet, den kan registrera krockar i längsled och sidled, den kan spela in multipla krockförlopp med tidsregistrering mellan varje krock. Noggrannhet och precision har analyserats, och fanns vara i paritet med accelerometrar som används i krocklaboratorier.

Mätaren kommer monteras in i bilar från och med maj 2008.

Elektronisk krockpulsmätare (doc, 5 MB)
 

Kontaktperson:
Folksam Forskning, Anders Kullgren, 106 60 Stockholm Tfn 08-772 74 35, fax 08-772 62 40, e-post anders.kullgren@folksam.se

(Vägverkets beteckning EK50A2006:22177 ”Elektronisk krockpulsmätare”)

Projektet slutrapporterat mars 2008