Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

En pedal för broms och gas - prov och utvärdering

Ett projekt har utvecklat en prototyp till en pedal som man både kan bromsa och gasa med. Tanken är att man genom att bara behöva använda en pedal ska förkorta reaktionstiden och därmed bromssträckan med den tid man vinner på att inte behöva flytta foten och byta pedal. När foten hela tiden vilar på pedalen har man alltid bromsberedskap. Att bara ha en pedal att välja på ska också förhindra att man trampar fel och gasar istället för att bromsa, eller slinter med foten så att man inte kan bromsa alls.
 
För att kunna testa reaktionstiden och bromssträckan har enpedalsystemet provats av yrkesförare och andra. Mätningarna visade att man nådde en knapp halvering av reaktionstiden, som normalt räknas till en (1) sekund. Proven visade också att stoppsträckan, d.v.s. reaktionstiden plus bromssträckan, möjligen kan förkortas med mer än 20 %. Dock krävs förfinade mätningar och vetenskapliga tester för att resultatet ska bekräftas helt.
 
Den övervägande positiva uppfattningen från testförarna var att det var smidigt med bara en pedal och att det var lätt att lära sig hantera tekniken. I projektets tester var förarna beredda på att bromsa, men om man måste panikbromsa kan reaktionen bli en annan.
 
Vid en panikbromsning kan enpedalssystemet vara en nackdel om en förare som är van vid vanliga bromssystem reflexmässigt lyfter foten för att bromsa. Projektets förslag är att man provar enpedalsystemet på dem som håller på att lära sig köra.
 
I projektet föreslås också flera mätmetoder för att studera systemets funktion och tekniska konstruktion närmare.
 
Konstruktionen är patentsökt.


Kontaktperson:
Sven Gustafsson, Ystadvägen 9, 242 33 Hörby.
Tfn: 0415-136 45, e-post: sven.gustafsson@sgu.m.se och
Safebrake Nomix AB, Box 10, 242 21 Hörby, Tfn: 0415-136 45
 
(Vägverkets beteckning: FO 30-A 96:1641, "Provning och utvärdering av ett säkerhetshöjande manöverorgan i motorfordon")