Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Fordonsspecifik bilbarnstol

Vid färd med bil är det klarlagt att det säkraste sättet för små barn är att åka baklänges. Detta på grund av att huvudet i förhållande till kroppen är stort och att kroppen ej är färdig-utvecklad.

Genom att färdas baklänges kommer barnet vid en eventuell kollision att bromsas upp via ryggstödet som då fördelar kraften över hela ryggen, hals och huvud i ett och samma plan. Om man i stället åkt framlänges skulle kraften ha tagits upp via bälte över bröstkorg och ej färdigutvecklade höftbenskammar. Man får då stora påkänningar på hals och huvud, med stora skador som följd.

Trots denna vetskap är det många barn som färdas i en framlängeslösning och detta är enligt min bedömning orsakat av att det är förenat med större svårigheter att montera bilbarnstolen i baklängeslägen än framåtvänt.

Min tanke med projektet Fordonsspecifik bilbarnstol har varit att i ett specifikt fordon ta fram en lösning som är så enkel att använda att ”alla” kan sätta dit bilbarnstolen rätt, det går inte att göra fel. Det ska också gå fort att både sätta dit den och ta bort den, så att om någon vuxen behöver platsen ska man inte dra sig för att plocka bort bilbarnstolen.

Med hjälp av medel från Trafikverkets skyltfond har jag fått möjlighet att ta fram en prototyp i fullskala. Med hjälp av den här framtagna prototypen kan jag visa att det går enkelt, snabbt och säkert att montera en bakåtvänd bilbarnstol om man har en fordonsspecifik lösning.

Lösningen som jag valt är en flyttbar bilbarnstolshållare i form av en konsol integrerad med främre mittarmstöd samt en bilbarnstol med fäste och lås i ovanstående, detta är således fordonsspecifikt.

Denna lösning är mycket enkel och behöver inte höja bilens inköpspris särskilt mycket. En bilbarnstol som är enkel, snabb och säker att montera, som passar för den specifika bilen kan köpas till efter önskemål. Genom att bilbarnstolen sitter fast förankrad genom konsolen och vidare till bilens struktur, kardantunneln samt att den får en fysisk placering mitt i bilen bak, gör att man får mycket gynnsamma förutsättningar för skydd vid sidokollisioner.

Rapporten är framtagen med ekonomiskt bidrag från Trafikverkets skyltfond. Ståndpunkter och slutsatser i rapporten reflekterar författaren och överensstämmer inte nödvändighet med Trafikverkets ståndpunkter och slutsatser inom rapportens ämnesområde.

Slutrapport: Fordonsspecifik bilbarnstol (pdf-fil, 818 kB, öppnas i nytt fönster) 

Kontaktperson:  Christer Lönn, Stockholm, e-post christer_lonn@hotmail.com

Trafikverkets beteckning: TRV 2010/8441 (f d EK 50A 2009:10742)

Projektet slutrapporterades september 2010.