Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Fortsatt utvärdering av enpedalsystemet

S G Utveckling har tidigare fått bidrag av Skyltfonden för att prova och utvärdera enpedalsystemet, d.v.s. ett system med en kombinerad gas- och bromspedal. Detta numera patenterade enpedalsystem bygger på att man bromsar med hälen och gasar genom att vinkla foten uppåt på pedalen. Till fördelarna med att bara ha en pedal räknar man kortare reaktionstid för att bromsa, kortare bromssträcka och mindre risk för att trampa på fel pedal.

Systemet har utvecklats vidare, bl. a. genom att det i pedalen installerats ett nytt elektroniskt gasöverföringssystem med mycket hög precision. Pedalen har också fått en bättre friktion, och många har fått provköra bilar där systemet byggt in.

I detta nya projekt har S G Utveckling fortsatt utvärderingen i samarbete med olika tillverkare. Man har också låtit ett stort antal förare och användare som kan påverka opinionen testa enpedalsystemet och lämna utlåtande om det. Dessutom har provningar påbörjats vid Psykologiska institutionen vid Uppsala universitet, där man utarbetat en metod för att prova systemet. Vad man bl.a. ska testa är om förarna återgår till ett tvåpedalsbeteende i en nödsituation, en nackdel som framhävts i tidigare kritik av systemet.

Till några av dem som provat att köra med en pedal hör förutom t.ex. Volvo Bussar AB, bl.a. också 20 lastmaskinsförare på Volvo Wheel Loaders AB. Utvärderingen i detta projekt visar att förarna var tveksamma till om systemet skulle fungera i lastmaskiner. Däremot trodde många att det borde passa bra i personbilar, och Volvo såg systemet som ett intressant utvecklingsprojekt.

Vidare har chefsläkare Lars Englund på Vägverket påtalat att enpedalssystemet skulle kunna vara till gagn för äldre bilförare, eftersom det är lätt att lära sig och en pedal gör att det blir mindre kontrollfunktioner att hålla reda på. Detta har resulterat i en rapport till regeringen, med ett förslag om att lansera en form av ”seniorbil” som utrustats med enpedalsystemet.

Andra resultat av projektet är att man knutit en mängd nationella och internationella kontakter. Dessutom har systemet uppmärksammats i flera tidningar och tv-program.

Även en mängd ytterligare aktiviteter är planerade. Exempel på vad dessa innefattar är såväl seminarier och föreläsningar, som ombyggnad av flera bilar och nya tester med flera fordon.

Kontaktperson:
Sven Gustavsson, (S G Utveckling), Safebrake nomix AB Box 70, 242 21 Hörby
Tfn: 0415 - 136 45, mobil: 0709-58 55 66, e-post:sven.gustafsson@sgu.m.se

(Vägverkets beteckning: FO 30-A 97:9457, ” Fortsatt utvärdering av ett enpedalsystem i fordon”)