Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Hur kan cykelhjälmen göras mer attraktiv med kompletterande funktioner?

Kopplingen mellan vårdbehandlade cyklister och bristande användning av hjälm är tydlig Därför vill vi med detta projekt undersöka möjligheterna hur cykelhjälmar kan locka till ökad användning med att de rymmer fler funktioner.

Vi vill undersöka vilka som använder och inte använder hjälm, samt orsaken till detta. Det har vi gjort genom intervjuer av cyklister och cykeldistrubutörer, men även genom en enkät som lades ut på olika forum där 214 personer deltog och svarade. Vi har även sökt tidigare diskussioner på internetforum kring hjälmanvändandet. Lagen är tydlig vad som gäller vid cykling; alla personer under 15 år måste använda hjälm. För barn finns det speciella gröna spännen som öppnar upp vid överbelastning för att förhindra stryprisk. För vuxna finns det inga som helst krav på användning av hjälm vilket kan vara förklaringen till att endast 68% använder hjälm.

Det går att generalisera cykelhjälmar i tre kategorier; skatehjälmar, multisport och klassiska cykelhjälmar. Nästan alla hjälmar har gemensamt att de är sportiga i sitt uttryck, vilket många som svarade på vår enkät också konstaterade. En hel del problem med hjälmanvändandet finns; frisyren förstörs, den passar inte till övrig stil, det blir för varmt eller för kallt, det ser "töntigt ut" och den är svår att förvara m.m.

För att göra en attraktiv hjälm med kompletterande funktioner har vi gått igenom vilka funktioner som kunde lösa några av problemen. Genom att föreslå funktioner i kombination med hjälmen för våra användare har vi sett att de tekniska funktionerna inte är särskilt eftertraktade. Snarare eftersöks en ordentlig hjälm i minimalistiskt utförande med bra passform och en personlig "touch". Vi sammanställde all den information vi samlat och kunde se ett samband. De flesta kraven och önskemålen från användarna som inte använder hjälm idag handlar om färg, form och uttryck men utan avkall på funktionaliteten. De som redan använder hjälm tycker inte att estetiken är något stort problem.

I och med det inser vi att det finns en bortglömd målgrupp: den moderna cykelpendlaren. Genom trenden med fixed gear-kulturen har cykeln i sin enkelhet blivit trendig och lockat nya användare. De är modemedvetna som hellre cyklar utan hjälm än att förstöra sin stil med en sportig kruka. Därför har vi undersökt hur en hjälm som passar till kostym skulle kunna se ut. Vi inspirerades av "Vespahjälmar" som ofta syns på välklädda förare.

Resultatet är tre koncept där det första handlar om personligt uttryck. Det andra konceptet riktar sig till modemedvetna och det sista kombinerar flera funktioner för att förenkla användandet för cyklisten.

Personligt uttryck - En modulär hjälm som lämnar utrymme för variation för cyklisten. Genom möjligheten att byta ut innerskydd / foder och skal till en palett av önskvärda färger.

Stil - En minimalistisk hjälm där fokus ligger på detaljerna och kvalitetskänslan, kanske i kombination med något specifikt klädes- eller cykelmärke. En hjälm som passar till kostym eller annan stil.

Kit - Genom att kombinera flera funktioner som krävs vid cykling kan man korta ner momenten som cyklisten annars går igenom. Därför är detta en cykelhjälm med integrerad belysning och som kan låsas fast på cykelsadeln. Därmed kan den lämnas kvar och agera sadelskydd vid nederbörd.

När vi utvärderade dessa idéer mot cykelhjälmsdistrubutörer fick vi bland annat svaret att färg och form inte löser den bristande användningen. Hjälmen är till för att skydda huvudet mot smällar och måste då utformas på specifika vis för att klara detta. De flesta köper svarta hjälmar trots att det finns färger att välja mellan. Vi tror trots detta att det kan vara sökandet efter en hjälm som känns unik och personlig som gör att många (inte alla) inte hittar rätt hjälm. I och med att hjälmen kröner huvudet och ramar in ansiktet borde det vara en självklarhet att det finns en större variation på hjälmar för olika huvudformer, precis som att det finns olika glasögon för olika ansiktsformer.

Idén med kombifunktioner som integreras i en hjälm möter mer tveksamheter hos cyklister än lockelse. Men allt eftersom t ex Ledlampor blir mindre och kraftfullare och regntäta textiler som andas utvecklas så kan det bli subtila funktioner i en "vanlig cykelhjälm".

Denna rapport är framtagen med ekonomiskt stöd från Trafikverkets Skyltfond. Ståndpunkter och slutsatser i rapporten reflekterar författaren och överensstämmer inte med nödvändighet med Trafikverkets ståndpunkter och slutsatser inom rapportens ämnesområde.

Rapport (pdf-fil, 2,3 MB)

Kontaktperson: Idesign AB, Johan Larsvall, Mälarvarvsbacken 14, 117 33 Stockholm, tfn 0708-84 04 00, e-post contact@idesign.se

Trafikverkets beteckning: TRV 2011/69669" Hur kan cykelhjälmen göras mer attraktiv med kompletterande funktioner"

Projektet beviljades hösten 2011 och slutrapporterades september 2012.