Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Kollisionsskydd för fordon, inledande simuleringsprov

Syftet med projektet är att minska antalet trafikolyckor med personskador, samt att mildra skadeomfattningen vid de olyckor som trots allt inträffar. Vid alla typer at trafikolyckor med personskada utsätts människokroppen för påkänningar (g-krafter) som överstiger vad kroppen tål eller utsätter den för mekanisk skadepåverkan på grund av att fordonet demoleras.

Både krockvåldet och den demolering av fordonet som en kollision medför kan minskas genom att fordonen utrustas med ett kollisionsskydd vars syfte är att minska effekterna av kollisioner "nos-mot-nos" mellan fordon alternativt till exempel fordon-träd. Det kompletta kollisionsskyddet för fordon består av en beräkningsenhet som med laser detekterar hinder i körriktningen, varningssystem som ska varna föraren, kollisionsskyddet monterat på fordonets front, och som vid kollision fungerar som en plog där de inblandade fordonen ska "glida av varandra" samt en drivladdning som utlöses av beräkningsenheten.


 

Kontaktperson:
Evert Palmkvist, EPQ-konsult AB, Lönnvägen 8, 691 44 Karlskoga. Tfn/fax 0586-526 48, e-post minova@algonet.se.

(Vägverkets beteckning: TR 70 A 99:125 33 "Kollisionsskydd för fordon")

Projektet slutrapporterades februari 2000.