Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Koncept säkrare cykelbelysningar

Det finns en tydlig koppling mellan cykelolyckor och bristande cykelbelysning. Hur kan cykelbelysningen göras bättre för att fler ska synas i mörker?

Idesign AB har med industridesignkompetens tagit fram ett belysningskoncept som blir bättre, enklare och säkrare för användarna. De har också sett över hur regelverk och kultur i andra länder påverkar användning och säkerhet i cykelbelysningsfrågor. Den gängse designmetodiken har tillämpats; research

av regelverk, olycksrisker, intervjuer med cyklister, återförsäljare och experter. De har gjort en genomgång av marknadens vanligaste utbud i Sverige och delvis internationellt. De överför lärdom från andra områden som bidrar till breddat kunnande. Idégenerering från skisser till koncept var en viktig del i arbetsmetoden.

Det finns två huvudgrupper av lampor; en som är billig med engångsbatteri som spänns runt t ex. styre; och en som har standardbatterier som kan laddas. Den senare är i regel stor och klumpig och tenderar att sitta skadad kvar på cykeln.

De dyrare batterilamporna vill man kunna ta med, gärna på ett enkelt sätt med t ex enhandsgrepp. Är lampan enkel att ladda hemma eller på jobbet så ökar sannolikheten att den används. Genom att ladda lampan via USB kabel från sin dator eller via en 230 volts omvandlare blir det en smidig hantering, något som blir allt vanligare.

Bakljuset kan med fördel sitta kvar på cykeln eftersom det inte drar mer ström än att standardbatterier kan driva

baklampan i över ett år. Då minskar böket för cyklisterna. Bakljuset fordrar då hög kvalitet eftersom den är mer utsatt i utomhusmiljö.

Generellt tror vi på konceptet för bakljus som är av hög kvalitet och rigitt fäst i cykeln. Monteringen får gärna vara på sadelstolpen, särskilt på racercyklar, men helst på bakskärmen eller eventuell pakethållare som inte kan skymmas pga barnsadel. För framljuset är dagens vanliga navgenerator en bra strömkälla. Vi har svårt att bedöma andelen som har navgenerator, men den ökar.

Huvudkoncept bak; Fast montage med möjlighet att ha den löstagbar.

Huvudkoncept fram; Fast fäste och löstagbar lampa med inbyggt laddningsbart batteri. Centralt för samtliga är att de ska vara enkla att hantera, ge bra ljus i styrka och ljusbild för framljus. Laddning ska kunna göras enkelt, USB-laddning är ett sånt exempel, eller ännu hellre stickpropp direkt på lampan som kan laddas i vanliga vägguttag. Det tar tyvärr mycket stor plats när det inte används.

Design blir en allt viktigare faktor för att attrahera köpare, det inkluderar både estetik och enkel hantering. Vi ser att andra marknader integrerar funktioner i sina produkter alltmer, t ex är en bilradio en del av bildesignen. Tidigare var det ett tillbehör som cykelbelysningar är idag. Det kan vi se exempel på även i cykelhjälmar där några tillverkare har integrerat bakljus i hjälmen. En cykel kan designas på samma sätt med bakljus och framljus integrerad.

En cykellampa är en typisk produkt man värderar designen på som köpare. Den ska attrahera ögat, känslan i handen, och ge en känsla av god funktion och kvalitet. Med nya tekniker kan lamporna göras mer effektiva och kompakta vilket bidrar till kvalitetskänslan.

Denna rapport är framtagen med ekonomiskt stöd från Trafikverkets Skyltfond. Ståndpunkter och slutsatser i rapporten reflekterar författaren och överensstämmer inte med nödvändighet med Trafikverkets ståndpunkter och slutsatser inom rapportens ämnesområde.

Rapport 12 (pdf-fil, 2,2 MB, öppnas i nytt fönster)

Kontaktperson: Idesign AB, Johan Larsvall, Mälarvarvsbacken 14, 117 33 Stockholm, tfn 0708-84 04 00, e-post contact@idesign.se

Trafikverkets beteckning: TRV 2011/69675" Koncept säkrare cykelbelysningar"

Projektet beviljades hösten 2011 och slutrapporterades september 2012.