Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Krockprov med terrängfordon mot personbil

Fyrhjulsdrivna s k terrängbilar håller på att bli ett stort trafiksäkerhetsproblem. De är framför allt farliga för andra bilister, men även för sina egna passagerare och det finns stor risk att de på sikt tvingar oss att bygga om skyddssystemen i vägmiljön, t ex vägräcken och andra barriärer.

För att belysa problemet har två sidokollisionsprov genomförts. ”Målbil” i båda fallen var en Saab 9000, fortfarande betraktad som en av marknadens säkraste bilar. I ena fallet var den påkörande bilen en annan Saab 9000, och i det andra fallet en Landrover Freelander, en fyrhjulsdriven terrängbil i samma viktklass som Saab.  

Resultatet bekräftade hypotesen. Trots att Landrovern inte väger mer, men genom sin geometrin och sin styvhet åstadkom den en betydligt större förödelse på Saaben än motsvarande kollision Saab mot Saab.  


Kontaktperson:
Thomas Carlsson, NTF, tel 08-703 48 86,
mobiltel 070-598 39 94.
Anders Kullgren, Folksam, tel 08-772 74 35 eller
0708-31 68 35.
(Vägverkets beteckning: FO 30 A 98:10064 ”Kompatibilitet i krockhänseende”).