Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Nytt kopplingsdon mellan fordon och släpvagn

Magnetisk överföring har testats för den elektriska kopplingen mellan ett dragfordon och ett släp. Syftet var att få en överföring som fungerar säkrare i vårt klimat.

Den elektriska kopplingen mellan dragfordon och släp ser identisk ut som på 1940-talet. Kontaktdonets funktion bygger på en galvanisk kontakt, och detta utgör ett problem. I vårt klimat med regn, snö och saltad vägbana är miljön den sämsta tänkbara för att använda ett mer eller mindre oskyddat kontaktdon med galvanisk funktion. Stiften och hylsorna i donet korroderar, smutsas ned och förstörs, varvid kontaktfunktionen upphör.

Syftet med detta projekt var att undersöka om magnetisk överföring kan användas. Med magnetisk överföring krävs ingen galvanisk kontaktfunktion. En magnetisk ”kontakt” är okänslig för miljöerna ovan.

Den första prototypen som byggdes var en enpolig kontakt med den elektronik som krävs för att alstra och ta emot magnetisk energi. Prototyp 2 var ett 4-poligt kontaktdon och det var byggt runt en simulerad släpvagnsmiljö. I en verktygsväska byggdes elektronik jämte den belysning som finns på en släpvagn. Med reglage kunde blinkers, stoppljus och bakljus tändas för att simulera en verklig miljö. Jämförande tester mot en släpvagn i skymning och mörker utföll mycket positivt. LED-teknik användes för belysningen.

Magnetisk överföring av energi och signaler till en släpvagn är helt möjlig och funktionssäkerheten med denna lösning överskrider vad den galvaniska kontaktfunktionen ger. Kostnaden blir avsevärt högre med magnetisk överföring än de några tiotals kronor som man kan köpa dagens galvaniska kontaktdon för. Priset är dock svårt att uppskatta. För att få en bild av kostnaden bör en serielik produkt utvecklas och elektroniken marginalberäknas och optimeras. Designen och det fysiska utseendet som avgör hur inkoppling sker är kvar att lösa.

Rapporten är framtagen med ekonomiskt bidrag från Vägverkets Skyltfond. Ståndpunkter och slutsatser i rapporten är författarens och överensstämmer inte med nödvändighet med Vägverkets ståndpunkter och slutsatser inom rapportens ämnesområde.

Rapport Elektriskt kopplingsdon (pdf-fil, 11,7 MB, öppnas i nytt fönster) 

Kontaktperson:
Olof Karlsson, Nyponvägen, 691 47 Karlskoga, Tfn: 0586-542 39
Next i AB, Kyrkbacken 1, 691 31 Karlskoga, Tfn: 0586-696 50
Innovation broker: Jan-Olof Karlsson, Tfn 0762-08 00 78

(Vägverkets beteckning: EK 50 A 06-21193 ”Studier och tester av ett nytt elektriskt kopplingsdon mellan dragfordon och släpvagn )

Projektet slutrapporterades 28 oktober 2009