Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Roterande stol reducerar risken för whiplashskador

Syftet med detta projekt var dels att påvisa effekten av ett patentsökt stolsystem som är avsett att reducera risken för whiplashskador vid påkörning bakifrån, dels att studera krockögonblickets hela fas.

Whiplashskador som uppstått till följd av att en bil blivit påkörd bakifrån har ökat kraftigt. Det finns idag också flera teorier om hur en whiplashskada uppstår och var i krockförloppet detta sker. Dock är man enig om att en kraftig acceleration är den viktigaste faktorn till att skadan uppstår. Studier har visat att om accelerationen minskas till mindre än 4 g-krafter elimineras också risken för whiplashskador. Enligt detta projekts hypotes är det just en kraftig acceleration i samverkan med nackens muskulatur och stolssätet som ger whiplashskador.

Förutom att simulera ett krockförlopp i en matematisk modell, gjordes också krockprov med två olika typer av dockor. Den ena dockan var av standardmodell, en s.k. Hybrid III. Den andra, BIORID- dockan, var ny och unik, eftersom den till skillnad från den stela Hybrid-dockan byggts upp som en människa med alla ryggradens kotor.

I proven användes en standardstol som modifierades på flera och olika sätt, t.ex. till en fast eller helt stel stol, en stol som glider rakt bakåt eller till en stol som glider bakåt i olika kurvor under krockfasen. På så vis kunde man mäta och jämföra skilda stolsystem. Man mätte också dockornas rörelse och acceleration och krockproverna höghastighetsfilmades.

Resultatet visar att i förhållande till en standardstol reducerades acceler-ationen med mellan 20 % och 70 % i den stol som byggts om så att roterar och rör sig kontrollerat bakåt i bilen.

Av detta resultat drar projektet slutsatsen att sannolikheten för att få en whiplashskada reduceras till ett minimum om man sitter i en sådan typ av roterande stol och blir påkörd bakifrån. Dessutom menar man att om dagens bilar skulle vara utrustade med stol av denna typ, torde problemet med whiplashskador varar löst.


Kontaktperson:
Kent Nilsson
Pl. 6359
427 50 Billdal
Tfn: 031-91 00 66
Fax: 031-91 01 40
Mobil: 0708-92 34 66
E-post: kent.n@flying.se

(Vägverkets beteckning: TR 80-A 98:2012, "Reducerad risk för whiplashskador”)