Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Safe-Ride – säker färd i fordon för rullstolsburna personer

Rullstolsburna personer skall färdas med likvärdig säkerhet som övriga passagerare i olika fordon då de oftast har funktionsnedsättningar som påverkar den allmänna styrkan.

Vi har utvecklat en konstruktion och struktur där vi kombinerar ett bilsäte som fungerar som en klaffstol. Det är även inbyggt en speciell omställningsfunktion som gör det möjligt att komma intill med rullstolens ryggstöd mot det uppfällda ryggstödet.
När den inte används som ett bilsäte ställer den med automatik om sig till att bli ett rygg- och nackstöd för en rullstolsburen person. När det är omställt till rullstolsläge finns det ett justerbart nackstöd till den rullstolsburne passageraren.

I kombinationssätet är det integrerat ett självjusterande trepunktsbälte. Vi har lyckats montera infästningen och justerbarheten på ett sådant sätt att det automatiskt fungerar till tre olika ändamål: 1. vanligt passagerarsäte, 2. rullstolsburen person i rullstol med 40 cm i sitthöjd, 3. rullstolsburen person i rullstol med en sitthöjd på 50 cm i sitthöjd.

Vi skall klara av samma krav som ställs på ett M1 bilsäte, personbilssäte samt test i enlighet med ECE-R14 och ECE-R17.

När vi utförde vårt dragtest i enlighet med ECE-R14 på Statens Provningsanstalt i Borås visade det sig att ryggstödet var något för vekt och det rörde ca 10 cm för långt framåt på linjalen som är placerad på sidan av ryggstödet. Annars fungerade övriga funktioner som infästningspunkter och infästningar i golv mm. En förstärkning av den undre delen av ryggstödet för att göra denna del styvare ska göras. Ett nytt test av ”Safe Rider”på SP i Borås ska göras för att erhålla ett godkännande, nationell dispens ska ansökas och därefter planerar vi gå vidare inom EU.

Tyvärr kom vi inte hela vägen så att vi kan erbjuda marknaden någon komplett och färdig lösning. Däremot är vi till 80 % klara och har de praktiska lösningarna färdiga. Vi har även några kontakter som kan tänka sig gå in i projektet bl.a. Chalmers Innovation och vi har även kontakter med Hjälpmedels Institutet som har erfarenheter och kunskaper om hur man ändrar och driver igenom standardiseringar inom området.
Vi avser fortsätta projektet.

Denna rapport är framtagen med ekonomiskt stöd från Trafikverkets Skyltfond. Ståndpunkter och slutsatser i rapporten reflekterar författaren och överensstämmer inte med nödvändighet med Trafikverkets ståndpunkter och slutsatser inom rapportens ämnesområde.

Slutrapport (pdf-fil, 24 kB, öppnas i nytt fönster) 

Kontaktuppgifter: Håkan Andersson, Vinbergsgatan 2 C 531 31 Lidköping, tel nr
0510 65133, mobil 0727 457777, e-post hakanchabedi@msn.com

(Trafikverkets beteckning: TRV 2010/11318 A ”Saferide”)

Projektet slutrapporterades maj 2011.