Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Säkra city- och trekkingcyklar – uppfyller marknadens cyklar lagkraven?

SMP Svensk Maskinprovning genomförde under våren 2010 ett provningsprojekt med stöd av dåvarande Vägverkets (Trafikverket) skyltfond samt Råd och Rön.

11 st damcyklar provades i enlighet med den europeiska säkerhetsstandarden EN 14764:2005 för city- och trekkingcyklar. De provade modellerna representerade prislägen från ca 1 900 kr till 6 500 kr.

För två av de provade cyklarna låg resultaten för alla komponenterna på eller över de i standarderna angivna kravnivåerna för hållfasthet och bromsprestanda. För övriga cyklar låg resultaten för en eller flera av de provade komponenterna/bromsarna lägre än standardens krav.

En av projektets slutsatser är att medvetenheten om de nya europeiska säkerhetsstandarderna bland cykelleverantörerna generellt sett har ökat. Samtidigt finns det behov av förbättringar, i vissa fall av komponenter eller funktioner som är vitala för säkerheten. En cykel som tillverkats i enlighet med den europeiska säkerhetsstandarden EN 14764 förutsätts uppfylla produktsäkerhetslagens krav på att produkter ska vara säkra.

Sammanfattande resultat finns på Råd och Röns webbplats. Resultaten kan läsas utan inloggning.
Råd och Rön (öppnas i nytt fönster)

Rapporten är framtagen med ekonomiskt bidrag från Trafikverkets skyltfond. Ståndpunkter och slutsatser i rapporten reflekterar författaren och överensstämmer inte nödvändighet med Trafikverkets ståndpunkter och slutsatser inom rapportens ämnesområde.

Slutrapport: Säkra city- och trekkingcyklar – uppfyller marknadens cyklar lagkraven? (pdf-fil, 6 MB, öppnas i nytt fönster) 

Kontaktperson: SMP Svensk Maskinprovning AB, Alnarp, Jan-Olof Nilsson, e-post: janolof.nilsson@smp.sp.se tel 010-516 64 32

(Trafikverkets beteckning: TRV 2010/8108 – fd EK50A2009:8390)

Projektet slutrapporterades september 2010.