Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Sidovinklad vilt- och mötesbelysning

Projektets syfte var att visa att det med enkla medel går att avsevärt förbättra bilens belysning utan att det påverkar andra bilisters mörkerseende. 

En testbil utrustades med två nya hel- och halvljus strax under bilens ordinarie ljus. De extra ljusen riktades i olika vinklar ut mot terrängen på båda sidor om bilen. Det monterades också ett ”kurvljus” bakom vänster bakhjul. 

Resultatet konstaterade att det till vänster monterade halvljuset var överflödigt så endast en liten förbättring av upplysningsförmågan i terrängen på vänster sida åstadkoms. Denna typ av extra upplysning störde också mötande bilisters mörkerseende. 

Halvljusen riktade till höger gav föraren av bilen avsevärt förbättrad bild av terrängen och hinder uApptäcktes i tidigt stadium. 

Kurvljuset gav förare i mötande bilar möjlighet att upptäcka hinder invid vägbanan och långt ut i skogen på ett dramatiskt förbättrat sätt. Ljuset störde inte heller mötande trafik. Dock fanns störning vid korsningar. Här finns anpassningsmöjligheter att utveckla. 

Ljuset vid helljuskörning visade dramatiskt förbättrade effekter. Iakttagelser har gjorts beträffande viltets reaktion vid belysning att det kanske kan få till följd att viltet stannar – och vänder? - innan det kommer fram till körbanan. 

Belysningen är avsedd enbart för landsvägskörning, inget test har därför utförts i stadstrafik.


Kontaktperson:
Göran Grauers,
Forsabacken,
Stora Forsa,
591 99 Motala
tfn 0141-922 77
e-mail: hcm129o@tninet.se  

(Vägverkets beteckning: TR 40 A 99:2300 ”Vilt- och mötesbelysning”) 

Projektet slutrapporterades mars 2002.