Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Snällare lastbilar vid frontalkrock med bil

Projektet är inriktat på säkerhetsproblemet vid kollisioner mellan tunga lastbilar och personbilar och syftar i att bättre förstå hur krockskyddande strukturer på en tung lastbil ska utformas för att ge ett bättre motpartsskydd vid en kollision med en personbil. Projektet har innefattat litteraturstudier, beräkning, idégenerering och provning.

Stokastiska analyser med FE-modeller har använts för att utvärdera robustheten och pålitligheten på den primära krockskyddande strukturen i fronten på lastbilar – underkörningsskyddet. Analyserna har inletts med litteraturstudier för att förstå den lastmiljö frontala underkörningsskydd verkar i. En ny provmetod baserad på stokastisk analys har tagits fram för att jämföra robustheten och pålitligheten på underkörningsskydd. Med hjälp av denna metod har sedan några koncept på adaptiva krockskydd utvärderats.

Resultaten visar att stokastisk analys ger möjligheten att kvantifiera pålitligheten och jämföra robustheten på olika underkörningsskydd. Resultatmässigt ger stokastisk analys en mer fördjupad förståelse för ett systems prestanda än deterministisk analys gör vilket därmed kan påverka konceptval.

Denna rapport är framtagen med ekonomiskt stöd från Trafikverkets Skyltfond. Ståndpunkter och slutsatser i rapporten reflekterar författaren och överensstämmer inte med nödvändighet med Trafikverkets ståndpunkter och slutsatser inom rapportens ämnesområde.

Rapport (pdf-fil, 2,2 MB, öppnas i nytt fönster)

Trafikverkets beteckning: TRV 2010/9426 "Utveckling av snällare lastbilar vid frontalkrock med bil".

Projektet beviljades våren 2009 och slutrapporterades november 2013.