Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Test av marknadens SUV däck – isfriktion

En däcktyp som ökar i användning år från år är de av så kallad SUV-typ (Sport Utility Vehicles.) Var 17: e ny bil som såldes i Sverige under 2004 var en SLV. SUV-däck har större dimensioner och utsätts för större hjullaster jämfört med vanliga personbilsdäck. Dessutom finns det bland SUV-däcken en större variation i modellutbudet (allt från rena terrängdäck till lågprofildäck) jämfört med personbildsäcken, vilket innebär att risken att välja ett vinterdäck med sämre köregenskaper ökar.
 
VTI har därför undersökt isfriktionen hos 23 olika M+S-märkta däck samt ett sommardäck av den dimension som är standard på Volvo XC90. Testerna utfördes i VTI: s stationära däckprovsanläggning på is med temperaturen -3ºC. Då vi enbart utfört isfriktionstester kan vi inte uttala oss om dessa däcks egenskaper på barmark.

Resultat

  • SUV-däck som är märkte M+S men inte godkända som vinterdäck är generellt sämre på slät is jämfört med SUV-däck som är vinterdäcksgodkända.
  • Speciellt är broms- och styrstabiliteten dålig på is för SUV-däck som inte är godkända som vinterdäck, vilket är allvarligt, och i värsta fall kan leda till att antisladdsystemet i praktiken blir verkningslöst om man vrider för mycket på ratten i en nödsituation.
  • Odubbade vinterdäck (friktionsdäck) för SUV: ar är generellt hårdare än friktionsdäck för personbilar, vilket normalt innebär ett sämre is- och snögrepp
  • Dubbade SUV-däck har betydligt bättre isgrepp än friktionsdäck, terrängdäck och allseasondäck.

Test av marknadens SUV däck – isfriktion (pdf-fil, 2 MB, öppnas i nytt fönster)
 
Kontaktperson:
VTI, Mattias Hjort, Olaus Magnus väg 35, 581 95 Linköping, tfn 013-20 40 00, fax 013-14 14 36
(Vägverkets beteckning ”Test av marknadens SUV däck – isfriktion”)
Projektet slutrapporterat januari 2005