Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Test av vinterdäcks isfriktion

Väg- och transportforskningsinstitutet har gjort en marknadsundersökande test som belyser skillnaderna i broms- och styrförmåga hos ett stort antal olika fabrikat och typer av nya vinterdäck.

Undersökningen omfattar totalt femton däckfabrikat. Så långt möjligt har testerna omfattat fabrikatens tre däckvarianter: dubbdäck med dubbar, dubbningsbara däck utan dubbar och speciella vinterdäck som inte är dubbningsbara, s.k. friktionsdäck. Testen har utförts vid en specialkonstruerad provanläggning, där man skapat det vinterväglag som betraktas som det svåraste, nämligen slät is och noll grader.

Resultatet visar att de dubbade däcken är klart överlägsna både odubbade däck och friktionsdäck. De odubbade däcken visar sig förlora betydligt mer av sitt väggrepp eller i friktion än de dubbade, när hjulen låst sig vid en bromsning. Samma sak gällde när bilen gick från en liten till stor sladd i en kurva.
Resultatet visar även att det finns tydliga skillnader dels mellan olika typer av dubbdäck, dels mellan olika typer av odubbade däck.

Prov på åtta år gamla dubbdäck respektive sommardäck visade också att enbart ålder hos ett däck inte är utslagsgivande för dess kvalitet.


Gustavsson L-E och Nordström O, "Nya vinterdäcks isfriktion för bromsning och styrning" i VTI-notat, nr. 14-1997, projekt 20237

(Vägverkets beteckning: FO 30-A 94:747, "Test av 50 nya däck")