Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Ultralätta krocksäkra fordon

Projekt för att dimensionera och verifiera krocksäkra ultralätta fordonsstrukturer i kompositmaterial.

Projektet har utförts med syfte att utveckla metoder för att dimensionera och validera mycket lätta och krocksäkra fordonsstrukturer i kompositmaterial. Kompositstrukturen görs mycket lätt genom att vi utnyttjar sandwichstrukturer byggda av ytskikt i polymerkomposit med en kärna av PVC-skum.

Som framgår av resultatredovisningen är detta ett pionjärarbete då vi inte känner till några tidigare simuleringar av krocksäkerhet för små fordon i Sandwich-komposit. Stor vikt har därför lagts på att utveckla metoder och materialdata till simuleringsprogrammet LS-Dyna och som framgår av kapitel 5 och 6 tror vi oss ha en hyggligt god kontroll på de resultat som rapporteras.

Vi har inom ramen för projektet utvecklat flera idéer som är patenterbara och vi har förändrat konceptet så att exempelvis A-stolparna förstärkts på ett optimalt sätt. Vi ser också stora optimeringsmöjligheter med Sandwich-komposit som kan ge ytterligare viktsbesparing.
Men innan vi är beredda gå vidare med viktsreduktion kommer vi att genomföra en optimering av produktionsprocessen och därefter försöka finansiera en verklig krock.

Vår slutsats med nuvarande kunskaper är att man åker mycket säkert i denna typ av fordon och att de konceptlösningar vi infört med framåtgående styre, kraftig A-stolpe, stol som är fäst i både tak och golv, m.m. utgör en god grund för passiv säkerhet.

Slutrapporten är framtagen med ekonomiskt stöd från Trafikverkets Skyltfond.
Ståndpunkter och slutsatser i rapporten reflekterar författarna och överensstämmer inte med nödvändighet med Trafikverkets ståndpunkter och slutsatser inom rapportens ämnesområde.

Projektet beviljades juni 2010 och slutrapporterades maj 2011.

Trafikverkets beteckning: TRV2010/84288 "Dimensionering och verifiering av krocksäkra ultralätta fordonsstrukturer i kompositmaterial"

Kontaktuppgifter:

Projektansvarig CM - Hans Folkesson, Clean Motion AB, Hedlunds Backe 14, 443 38 Lerum, hans@cleanmotion.se

tfn 0707-821875

Projektansvarig Swerea SICOMP - Prof. Leif Asp, Swerea SICOMP AB, Box 104, 431 38 Mölndal, Leif.asp@swerea.se

tfn 0707-406349

Projektansvarig , DYNAmore Nordic (tidigare Erab) - Daniel Hilding, Brigadgatan 14, 587 58 Linköping, daniel.hilding@erab.se

tfn 013-236680

Slutrapport (Wordfil, 490 kB, öppnas i nytt fönster)
Bilaga 1 (Wordfil, 18 kB, öppnas i nytt fönster)
Bilaga 2 (pdf-fil, 2,1 MB, öppnas i nytt fönster)
Bilaga 3 (Wordfil, 998 kB, öppnas i nytt fönster)
Bilaga 4 (pdf-fil, 5,4 MB, öppnas i nytt fönster)