Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

e-BikeSAFE

Studie i hur elcyklar skiljer sig från vanliga cyklar i fråga om cyklistbeteende, hastighet, acceleration och risk för olyckor.

Målet med detta projekt var att applicera den naturalistiska metodologin som utvecklades i preBikeSAFE (TRV 2011/86383) och användes i BikeSAFE (TRV 2012/13373) för att börja samla in naturalistisk data från elcyklar i Göteborg. Data from detta projekt används för att jämföra hur elcyklar skiljer sig från traditionella cyklar enligt:

  • cyklistbeteende,
  • cykeldynamik, och
  • risk för olyckor.

Data samlades in med hjälp av tre utrustade elcyklar som utvecklades i detta projekt och som 14 cyklister turades om att använda.

Genom att jämföra de data som samlades in i detta projekt med BikeSAFE-data som samlade in data från traditionella cyklar, kunde detta projekt bevisa att elcyklar är betydligt snabbare än traditionella cyklar. Dessutom är elcyklars dynamik annorlunda jämfört med traditionell cykeldynamik, till exempel är accelerationer – i genomsnitt – mindre för elcyklar.

Mer data ska samlas in i e-BikeWay (TRV2014/70361) för att komplettera och förstärka analyserna från detta projekt. Dessutom kommer e-BikeWay också att jämföra kritiska händelser mellan elcyklar och traditionella cyklar. Resultaten från dessa projekt kommer att stödja utvecklingen av åtgärder för att förbättra cykelsäkerheten.

Denna rapport är framtagen med ekonomiskt stöd från Trafikverkets Skyltfond. Ståndpunkter och slutsatser i rapporten reflekterar författaren och överensstämmer inte med nödvändighet med Trafikverkets ståndpunkter och slutsatser inom rapportens ämnesområde.

Kontaktperson: Chalmers tekniska högskola, Göteborg, Tillämpad mekanik, Marco Dozza, 031-772 36 21
marco.dozza@chalmers.se

Trafikverkets beteckning: TRV 2013/14367 ” e-BikeSAFE”.
Projektet beviljades våren 2013 och slutrapporterades mars 2014.

Slutrapport: e-BikeSAFE (pdf-fil, 5,25 MB)