Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

preBikeSAFE – en studie av cyklisters trafikbeteende och trafiksäkerhetskritiska situationer i verklig trafikmiljö

MASCOT systemet har anpassats till en cykel (bild finns i huvudrapporten) och insamling av naturalistisk data från cykeln har blivit framgångsrikt testat. Sex videoklipp har producerats för att visa potentialen av den naturalistiska metodologin för att förbättra trafiksäkerhet i säkerhetskritiska situationer. Ett förslag till ytterligare dataanalys har gjorts för varje videoklipp och ska följas upp i framtida projekt som ska samla in mer data. Dessa videoklipp (Tabell 1), tillsammans med de relaterade analysförslagen är viktiga resultat av detta projekt och är bifogade till den här slutrapporten.

Tabell 1 – Beskrivning av videoklipp från preBikeSAFE och deras potentiella framtida användning.

Tabell beskrivning av videoklipp

Alla videoklipp finns (med låg upplösning) på youtube. Sök efter preBikeSAFE för att se dem.

Riktlinjer från preBikeSAFE ska följas upp i framtida projekt där mer data ska samlas in för att möjligöra statistisk analys. Nya analyser med mer data kan driva utvecklingen av åtgärder, exempelvis i form av aktiva säkerhetssystem för cyklar, nya regler, eller förändring av infrastrukturen.

Slutrapporten är framtagen med ekonomiskt stöd från Trafikverkets skyltfond. Ståndpunkter och slutsatser i rapporten reflekterar författaren och överensstämmer inte med nödvändighet med Trafikverkets ståndpunkter och slutsatser inom rapportens ämnesområde.

Slutrapport (pdf-fil, 2,5 MB, öppnas i nytt fönster)

Kontaktuppgifter: Chalmers tekniska högskola, Tillämpad mekanik, (SAFER), Marco Dozza, Göteborg, e-post: marco.dozza@chalmers.se tel 031-772 36 21

Trafikverkets beteckning: TRV 2011/86383 " preBikeSAFE – en studie av cyklisters trafikbeteende och trafiksäkerhetskritiska situationer i verklig trafikmiljö".

Projektet beviljades hösten 2011 och slutrapporterades maj 2012.