Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Dold fartmätning med och utan ABS-bromsar

Kör genomsnittsföraren fortare och slarvigare när han vet att bilen har ABS-bromsar? Den frågan har undersökts i ett av Skyltfondens projekt.

Projektet genomfördes i samband med en annan undersökning, där 66 förare fick göra bromstest. Man testade då förarnas förmåga att bromsa när de körde på olika vinterväglag, med olika slags däck och med i- och urkopplingsbara ABS-bromsar.

Efter varje bromstest fick försökspersonerna köra tillbaka i motsatt riktning på en av banorna. De fick då själva avgöra hur fort de skulle köra, men de fick inte veta att farten registrerades även på returbanan. De uppmanades bara att inte köra fortare än att de kunde stanna för den personal som kunde finnas på och kring banorna.

Den första utvärderingen av den dolda mätningen pekade på att genomsnittsföraren körde fortare när ABS var inkopplat. Men en djupare analys tyder på att farten inte avgjordes av om ABS varit inkopplat eller ej. Det som istället avgjorde förarens hastighet var hur han upplevt vilken bromsförmåga och stabilitet bilen visat under den tidigare testkörningen.

Resultaten visar också att bromssträckan blev kortare med ABS-bromsar än utan. Däremot minskade förarna inte farten tillräckligt för att kompensera för en bils dåliga bromsförmåga. Detta gällde oavsett om bromsförmågan berodde på underlaget, däcken eller på att bilen inte haft ABS-bromsar inkopplade.

Projektets slutsats är att lägre hastighetsgränser inte får ersätta högre krav på vinterdäck, bilens bromsförmåga eller på förarutbildningar.

Strandberg L, ”Farligare trots sänkt fart? Dold fartmätning på 66 förare i bilar med urkopplingsbar ABS”, STOP Fakta 981004

(Vägverkets beteckning: TR 70 A 95:9782, ”Säkrare vinterkörning”)