Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Hur beter sig lättmetallbalkar när de deformeras?

Ett nytt koncept för böjliga balkar i lättmetall, Balcus, har provats och utvärderats i ett projekt.

Lättmetallbalkarna har jämförts med balkar helt i plåt och med fackverkskonstruktioner.

Provresultaten visar att balkar som är tillverkade enligt konceptet Balcus böjs och ger efter mjukt när det deformeras. Det betyder att en lyktstolpe eller ett vägräcke som blir påkört ger efter och kavlas ut framför fordonet. Balken i lättmetall väger dessutom bara hälften av vad vanliga balkar gör, är enkelt att foga ihop och billig att massproducera.

Förutom att projektet tagit fram kunskap som visar på möjligheten att använda konceptet för att utveckla vägutrustning som ger efter, nämns också möjligheten att använda materialet i fordon, exempelvis i chassin eller stötdämpare. Man kan också tänka sig att en Balcus-balk som fylls med aluminiumskum är en bra konstruktion för exempelvis krockbalkar.

Rapport: Aalberg A, Haugen B, "BALCUS. An experimental investigation of a retctangular hollow steel section with solid corner and expanded metal sections"

(Vägverkets beteckning: FO 30-A 96:1335, "BALCUS. Jämförande prov av lättmetallbalkars egenskaper vid deformation")