Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

IFD – intelligenta fartdämparen

Syftet med projektet är att utveckla en fartdämpare (IFD) som minskar risken för rygg- och nackskador hos busschauffören och samtidigt fungerar som en effektiv fartdämpare för bilisten.
IFD ska ge bättre framkomlighet med buss än bil. Projektets ambition har infriats.

Konstruktionen fungerar så att den "kollapsar" när en buss rullar över och bussen guppar minimalt, samtidigt som den fungerar som ett traditionellt väggupp för en bil, det vill säga bilen guppar/vibrererar tillräckligt för att fylla sin funktion som effektiv fartdämpare.

Vibrationstester visar att IFD är mycket gynnsamt för bland annat busschaufförer och fortsatt tufft för bilisten.

NTF gjorde en hastighetskontroll med laserkamera i Täby med mycket positivt resultat – 0,7 procent, totalt två bilar, överskred den gällande hastigheten 30 km/timmen. 271 fordon mättes upp.

Montagen i Täby oktober 2011 och i Östersund januari 2012 har varit i drift utan avbrott och klarade vinterns snöröjning.

Denna rapport är framtagen med ekonomiskt stöd från Trafikverkets Skyltfond. Ståndpunkter och slutsatser i rapporten reflekterar författaren och överensstämmer inte med nödvändighet med Trafikverkets ståndpunkter och slutsatser inom rapportens ämnesområde.

Rapport (pdf-fl, 40 kB, öppnas i nytt fönster)
Foto Avancerad montering (jpeg-fil, 370 kB, öppnas i nytt fönster)

Bilaga 1 A (pdf-fil, 141 kB)
Bilaga 1 B (pdf-fil, 208 kB)
Bilaga 1 C (pdf-fil, 21 kB)
Bilaga 2 (pdf-fil, 20 kB)
Bilaga 3 (pdf-fil, 54 kB)
Bilaga 4 (pdf-fil, 18 kB)
Bilaga 5 (pdf-fil, 14 kB)
Bilaga 6 (pdf-fil, 37 kB)
Bilaga 7 (pdf-fil, 41 kB)
Bilaga 8 (pdf-fil, 20 kB)
Bilaga 9 (pdf-fil, 55 kB)
Bilaga 10 (pdf-fil, 40 kB)
Bilaga 11 (pdf-fil, 203 kB)
Bilaga 12 (pdf-fil, 70 kB)
Bilaga 13 (pdf-fil, 162 kB)
Bilaga 14 (pdf-fil, 229 kB)
Bilaga 15 (pdf-fil, 76 kB)
Bilaga 18 (pdf-fil, 42 kB)
Bilaga 19 (pdf-fil, 2,6 MB)
Bilaga 20 (pdf-fil, 79 kB)

Trafikverkets beteckning: TRV 2010/86701 "IFD – den intelligenta fartdämparen".

Projektet beviljades hösten 2010 och slutrapporterades juni 2012.