Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Kombination av barriärelement/-räcke och belysningsstolpar, portal och bullerplank

Kombinationer av barriärelement och annan utrustning, t ex belysningsstolpar, bullerskärmar, portaler, förekommer i Sverige främst i storstadsregionerna där bristen på utrymme är stor.

Trots att barriärelement respektive (t ex) belysningsstolpar är CE-märkta för sig är dock inte kombinationen av dem CE-märkt.

Syftet med projektet är att få bättre kunskapsnivå om vägräcken och barriärelement som är påbyggda med annan utrustning, t ex belysningsstolpar. Fokus ligger på hur dessa beter sig vid en olycka, hur vanligt förekommande denna kombination är och vilken erfarenhet av denna kombination som finns både Sverige och i andra länder.

Kombinationen används främst på större vägar i storstadsregionen där vägsektionen är så trång att barriärelementets arbetsområde till stolpen/bullerskyddet/portalen inte ryms.

Kombinationen förekommer i både Sverige och i andra länder. Dock saknas undersökningar i samtliga länder av hur kombinationen fungerar vid en påkörning.

I olyckssammanhang kan man genom analys av STRADA och Djupstudieklienten utläsa att följderna av en stolpe ovanpå ett barriärelement kan bli dödliga för motorcyklister. Dessa kan kana längs med barriärelementet och slå i överkroppen i stolpen. Det har inte framkommit några dödsolyckor med bilister.

Efterfrågan på mer kunskap om denna vägutrustningskombination är stor hos de instanser som intervjuats. Önskemål om tester, riktlinjer och märkning har framkommit.

Denna rapport är framtagen med ekonomiskt stöd från Trafikverkets Skyltfond. Ståndpunkter och slutsatser i rapporten reflekterar författaren och överensstämmer inte med nödvändighet med Trafikverkets ståndpunkter och slutsatser inom rapportens ämnesområde.

Rapport (pdf-fil, 559 kB, öppnas i nytt fönster)

Författad av Maria Johansson, Sweco Infrastructure AB, Stockholm. Medförfattare är Emma Lindqvist och Joakim Swahn.

Trafikverkets beteckning: TRV 2010/86889 "Körkortsmedicinska testmetoder".

Projektet beviljades hösten 2010 och slutrapporterades november 2012.