Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Normalförares bromsförmåga på olika vinterväglag

Föreningen VETA har testat olika typer av däck och bromssystem för att visa att de kan uppträda helt olika på olika typer av väglag. Ett syfte med projektet var att komplettera tidigare prov som ofta utförts på bara en sorts underlag, med en sorts däck och med samma typ av bromssystem. Man ville också tydliggöra hur mycket genomsnittsförarens körförmåga och bilens egenskaper kan variera både inom och mellan olika typer av bromsar och däck.

Testbanan preparerades med tre olika slags väglag: dubbfri polerad is, dubbruggad is och varierande vinterväglag. Nio olika typer av däck ingick i testerna, men bilarna var av samma märke. Alla testbilar hade också ABS-bromsar, d.v.s bromsar som inte låser sig, men antilåsfunktion gick att koppla ur. Testförarna var vanliga, privata bilförare. De fick till uppgift att köra i landsvägsfart och nödbromsa på så kort sträcka som möjligt - utan att lämna körfältet.

Resultaten av testerna visar att i de fall när bilen inte hade ABS-bromsar körde förarna av vägen i 94 fall av 706. Med ABS-bromsar inkopplade var det endast en (1) av 707 som körde utanför körfältet. I projektrapporten påpekas att riskerna med att nödbromsa utan ABS-bromsar, troligen är betydligt större i praktiken. Några av orsakerna till detta tros vara dels att en bilist utanför testsituationen är sämre förberedd än förarna i testen, dels att det finns risk för att många bromssystem fungerar sämre än i de välpreparerade testbilarna.

Också medelretardationen, d.v.s. hastighetsminskningen vid inbromsningen, blev större i alla däckkombinationerna och på alla underlag för bilar med ABS-system. På banan med det varierade vinterväglaget blev hastighetsminskningen i många fall större när hjulen var låsta och grävde ner sig i lössnön till en nivå med bättre väggrepp. Men en kort bromssträcka är inte alltid att eftersträva om det medför att bilen lämnar sitt körfält.

Skillnaden i bromsprestation på de olika väglagen var stor. I hälften av 66 fall krävdes det mer än 7 sekunder för en förare att hinna tvärbromsa innan bilen nådde fordonet framför. I stadstrafik med en hastighet på 50 km/h motsvarar tiden ett helt kvarter med en sträcka på 70 meter. Och den normala tidsluckan eller avståndet i tid på 3 sekunder skulle bara ha räckt till i 3 eller 4 fall om bilen med testets bästa bromsprestation tvärbromsat framför bilen med sämst bromsförmåga.

Kontaktperson:
Lennart Strandberg, STOP (Strandbergs OlycksPrevention), Box 1, 590 54 Sturefors. Tfn: 013-21 92 00 (fr. 1 sept. -98), fax: 013-21 92 19

E-post: ls@stop.se

Strandberg, L, "Normalförares bromsförmåga på vinterväglag. Körexperiment med 9 olika däcktyper och urkopplingsbar ABS" i Dialog nr 2:95, VETA, Box 1, 590 54 Sturefors.

(Vägverkets beteckning: FO 30-A 94:7809, "Information om ABS-bromsar och vinterdäck")