Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Solförmörkelse

För att åskådliggöra problematiken kring ”fantomljus” har olika modeller av trafikljus samtidigt exponerats för samma typ av solljus.

De förekommande trafikljusen är, oavsett konstruktioner, känsliga för ”fantomljus” och blir lätt utblandade vilket utgör en uppenbar trafiksäkerhetsrisk,
Vi har inom projektets ram i artificiell miljö experimenterat med olika applikationer för att finna en tekniklösning där befintliga trafikljus inte kan bländas av starkt solljus. Vi har under detta arbete funnit att den lösning som vi nämner i lägesrapporten per 04-01-12, en lamellanordning som monteras in i belysningsapplikationen, förhindrar bländningseffekter och s.k. fantomljuseffekter. Vi har därutöver funnit att effektiviteten förstärks ytterligare när en speciell extralins som på speciellt sätt bryter de linjära solstrålarna, monteras framför lamellanordningen.

Av det arbete som utförts drar vi slutsatsen att ett fullgott skydd mot fantomljus och utbländning, via solljuset, av trafikljus går att skapa.

Förstudien har genomförts i samverkan med företaget Green & Red AB, Södertälje.

Kontaktperson:
Miljöekonomen HB, Hans Andersson, Bruksgatan 34, 597 42 Åtvidaberg, tfn 0120-103 05, 070-631 30 77
E-post: miljoekonomen@mail.com
 
(Vägverkets beteckning EK50A 2003:7194 ”Solförmörkelse”)
 
Projektet slutrapporterades i juli 2004.