Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Trötta bilförare är ett känt och stort trafiksäkerhetsproblem

Trötta bilförare är ett känt och stort trafiksäkerhetsproblem. Man har uppskattat att de står för ca 50 dödsfall per år i Sverige. Mycket forsknings- och utvecklingsresurser läggs på att skapa teknik som ska kunna reagera när en bilförare är på väg att somna, och slå larm. Men betydligt mindre resurser läggs på att göra något åt grundproblemet - tröttheten.

Det enda riktigt verksamma botemedlet är att sova en stund, men det är inte alltid lätt att hitta ett bra ställe längs vägen där man kan stanna för en kortare ”power nap”. Därför har jag utarbetat en idé till en särskild garageliknande byggnad, som kunde uppföras längs våra vägar, där man kan köra in med hela bilen och ta en tupplur. Namnet på idén har nu bytts från ”Slagghus” till ”Bivack” och undersökts i denna förstudie.

Först genomfördes en enkätundersökning vid ett antal rastplatser längs E4:an, där bilförare fick svara på frågor om problemet, hur de hanterade det idag och hur de ställde sig till idén med Bivacker längs vägarna. 39% av kvinnorna och 55% av männen uppgav att de någon gång somnat, eller nästan somnat, bakom ratten. På frågan om man skulle kunna tänka sig att använda en Bivack för att vila eller sova en stund, om sådana fanns, svarade 32% av kvinnorna ”absolut”, och 22% ”ja, troligen”, sammanlagt alltså 54%. För männen var motsvarande siffror 28% och 20%, summa 48%. Därefter bildades en grupp för att titta närmare på idén och utarbeta ett färdigt förslag. Gruppen kom fram till en byggnad med samtidig plats för två bilar. Den bör vara obemannad, med automatiska funktioner,
men finnas i anslutning till en bemannad anläggning, som en bensinstation. Betalning för den tid man nyttjar Bivacken görs med en kortläsare och det är också med hjälp av kortet som portarna öppnas.

Slutrapporten är framtagen med ekonomiskt stöd från Trafikverkets Skyltfond. Ståndpunkter och slutsatser i rapporten reflekterar författaren och överensstämmer inte med nödvändighet med Trafikverkets ståndpunkter och slutsatser inom rapportens ämnesområde.

Rapport:"Slagghus" - en förstudie (pdf-fil, 307 kB)
Bilaga 1 Enkätformulär (pdf-fil, 61 kB)
Bilaga 2 Enkät kvinnor (pdf-fil, 82 kB)
Bilaga 3 Enkät män (pdf, 85 kB)
Bilaga 4 Enkät kommentarer (pdf-fil, 25 kB)
Bilaga 5 Ritning (pdf-fil, 512 kB)

Kontaktperson: Sigurd Melin, Näsviken, e-post sigurd.melin@terrafirma.se tel 0650-301 40

(Trafikverkets beteckning: TRV 2010/8048 fd EK 50 A 2009:7928 ”Slagghus – en förstudie”)

Projektet slutrapporterades september 2010.