Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Foto på spårväxlar

Spårväxlar

Varje år byts och byggs spårväxlar med en entreprenadvolym på cirka 600 miljoner kronor. Vi har kartlagt potentialen för ökad produktivitet och samlat ett antal åtgärder i ett produktivitetsprogram.

Den tekniska livslängden för spårväxlar är starkt beroende av trafikbelastning och spårväxelmodell, men vanligtvis håller de i 30–40 år. Spårväxelbyggen sker både som rena byten och kopplat till större åtgärder. Underhållet av spårväxlar innebär i huvudsak komponentbyte, påläggssvetsning, spårriktning och slipning.

Programmet för spårväxlar innehåller fem huvudinitiativ. Genom att arbeta enligt dessa huvudinitiativ kan vi möjliggöra en ökad produktivitet på 10–15 procent som en engångseffekt, och en långsiktig utveckling på 2–3 procent per år.

Kortfattat beskrivet innebär initiativen följande:

  • Nationell funktion
    Genomför spårväxelbyten utifrån en nationell funktion.
  • Förbättra planeringen
    Arbeta med en långsiktig gemensam utbytesplanering och en förenklad planeringsprocess. Utnyttja paketering och helavstängningar bättre och planera för minskat natt- och helgarbete.
  • Förbättra projekteringsprocessen
    Ta fram produktspecifika anläggningskrav, använd incitament och förbättrat underlag inför projektering och upphandling.
  • Bättre affärer
    Optimera kostnad för spårväxelmateriel, öka andelen totalentreprenader samt kvalitetssäkra kompetens och erfarenhetsåterföring
  • Vidareutveckla metodik och produkt
    Genomför ett nationellt program för begagnade spårväxlar, öka användningen av prefabricerade spårväxlar och arbeta enligt ett nytt koncept för transport, lossning, läggning och ballastrening.