Ådalsbanan Dela Kontaktuppgifter Facebook Google LinkedIn Twitter Trafikverket Har du frågor om innehållet på sidan? Vi kan svara måndag–fredag klockan 8.00–16.00. För trafikinformation och akuta fel som kräver omedelbar åtgärd, har vi öppet dygnet runt. Tel: 0771-921 921 Meddelande: * Din e-postadress: Ange din e-postadress om du vill att vi ska skicka svar till dig. Vi samlar in personuppgifter för att kunna hantera ditt ärende. Läs mer om hur Trafikverket hanterar dataskyddsförordningen, GDPR.GDPR Hoppa till: Den 18 mil långa Ådalsbanan går mellan Sundsvall och Långsele via Timrå, Härnösand och Kramfors. Trafikverket rustade upp Ådalsbanan söder om Västeraspby mellan åren 2003 och 2012. Då byggde vi om och byggde ny järnväg på den del av Ådalsbanan som sträcker sig från Sundsvall till anslutningen till Botniabanan vid Västeraspby norr om Kramfors. Den nyrustade banan invigdes i september 2012. Den ursprungliga banan byggdes 1890–1925. Genom att Ådalsbanan har rustats upp har helt nya förutsättningar för järnvägstrafiken längs Norrlandskusten skapats. Banan är en viktig länk för den ökande järnvägstrafiken mellan norra och södra Sverige. Tillsammans med Botniabanan och Ostkustbanan bildar Ådalsbanan en kustjärnväg för snabba, säkra och miljövänliga person- och godstransporter. Den norra delen av Ådalsbanan mellan Långsele och Västeraspby är i mycket dåligt skick och trafikeras bara av godståg. Den sträckan har ingen fjärrstyrning. Ådalsbanan är tillsammans med Botniabanan en av de första banorna i Sverige som är utrustade med European Rail Traffic Management System (ERTMS). ERTMS är ett gemensamt trafikstyrningssystem för Europa.Läs mer om trafikstyrningssystemet ERTMS