Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Bälte

Använd alltid bilbälte! Då halveras risken för att du ska dödas eller skadas svårt vid en kollision.

Bilbältet minskar risken för att dödas eller skadas svårt med 50–70 procent! Välj därför en bil med bältesförsträckare på platserna i framsätet och trepunktsbälte även på mittplatsen i baksätet.

När du har spänt fast dig är det viktigt att du efterspänner bilbältet och ser till att höftbandet löper över höften. Bilbältet ska fånga upp kroppen så mjukt som möjligt vid en krock. Det ska samtidigt se till att kroppen inte kastas ur bilen eller slår i inredningen eller inträngande delar. Konstruktionen av bilens övriga säkerhetssystem utgår från att man använder bältet. Utan bilbältet fungerar bilens skyddssystem inte som det är tänkt. Även om bilen är försedd med krockkuddar måste du alltid använda bilbältet.

Bälteskonstruktionen

Bältesbandet i bilbältet är inte helt stumt, utan konstruerat för att ge efter något vid belastning. Detta minskar den kraft som bröstkorgen utsätts för då kroppen bromsas upp vid en frontalkrock. För att ytterligare minska den belastning som bröstkorgen utsätts för är vissa bilar i dag utrustade med bilbälten med så kallade kraftbegränsningsanordningar för framsätets sittplatser. Vid krocken kommer därför överkroppen att förflyttas fram en liten bit. Det är viktigt att det här framkastet blir så litet och kontrollerat som möjligt, för att undvika att man slår i ratten eller instrumentpanelen eller andra inredningsdetaljer.

Du kan själv påverka detta genom att efterspänna bältets diagonalband – det som löper över bröstet och axeln. Se också till att höftbandet löper över höften och inte över magen. Av samma anledning är det olämpligt att använda tjocka ytterkläder under bilbältet. Om detta inte går att undvika, se till att åtminstone höftbandet löper under ytterkläderna. Det är speciellt viktigt att gravida kvinnor ser till att höftbandet löper under magen.

Bältesförsträckare

De flesta nya bilar är i dag utrustade med bilbälten med så kallade bältesförsträckare för de främre sittplatserna. Bältesförsträckaren drar automatiskt åt bilbältet i krockögonblicket för att minska framkastet. Det fungerar så att bilbältesbandet dras in något i bilbältesrullen (cirka 10 cm) i krockögonblicket, men efter krocken finns ingen ytterligare kraft som drar åt bandet.

Det finns även lösningar där bältet sträcks genom att bälteslåset drar till bältesbandet. Den kraft som drar i bandet är anpassad så att du inte riskerar att skadas när bandet sträcks. Bältesförsträckaren påverkar inte möjligheten att öppna bälteslåset efter en krock.

Nära halsen

Många bilar är i dag försedda med bilbälten som har en justerbar övre fästpunkt. Den ska justeras så att bilbältet sitter komfortabelt. För att fungera ordentligt ska bilbältet ligga an mot axeln, så nära halsen som möjligt. Du bör inte luta sätets ryggstöd för mycket bakåt eftersom du då kan glida under bältet vid en krock. Dessutom kan en alltför tillbakalutad sittställning öka risken för nackskador, så kallade pisksnärtskador.

Många undersökningar har visat att trepunktsbälten skyddar bättre än höftbälten. Om du väljer en bil som har tre sittplatser i baksätet ska det därför finnas ett trepunktsbälte även på mittplatsen.

Illustration på hur bilbältet ska ligga an mot axeln, så nära halsen som möjligt.
Bilbältet ska ligga an mot axeln, så nära halsen som möjligt.

 

Illustration på hur bilbältet ska löpa över höften, inte över magen.
Höftbandet ska löpa över höften, inte över magen.