Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Euro NCAP-proven

Euro NCAP-konsortiet (The European New Car Assessment Programme) har gjort krocktester sedan 1997.

Konsortiet stöds av fem europeiska regeringar, bland annat den svenska. Vägverket (nuvarande Trafikverket) har varit med i samarbetet sedan starten. Euro NCAP:s krockprov motsvarar i stort de metoder som används för att kontrollera att bilarna uppfyller EU:s krav på skydd av de åkande vid frontal- och sidokollisioner. Kraven började gälla nya bilmodeller den 1 oktober 1998.

Tuff krock

Den stora skillnaden är att hastigheten i frontalkrockprovet hos Euro NCAP höjts från 56 km/tim till 64 km/tim. Det innebär en betydligt tuffare krock som främst ställer höga krav på att kupéutrymmet inte skadas. I verkliga olyckor har detta stor betydelse för hur svåra skadorna blir.

Euro NCAP ger svar på hur bilen fungerar i vissa situationer och i vissa hastigheter. Det är svårt att säga hur bilen klarar andra situationer. De bilar som får bra betyg i de här krockproven bör dock ha möjligheter att ge ett bra skydd även i andra typer av kollisioner.

Jämför inte olika klasser!

En invändning mot Euro NCAP kan vara att en lätt bil får genomgå ett lite för snällt prov i förhållande till verkligheten. Däremot får en tung bil genomgå ett något för tufft prov. Det här kan innebära att värdet för en lätt bil upplevs som lika bra eller till och med bättre än värdet för en stor bil. I en verklig krock mellan den lätta och tunga bilen skulle dock påfrestningarna bli större i den lätta bilen. Därför ska man inte göra jämförelser mellan olika storleksklasser på bilmodellerna.

En bil som får ett dåligt betyg i Euro NCAP kan inte rekommenderas. En modern bil ska helt enkelt klara den här typen av prov väl.