Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Frontalkrock

Frontalkrocken i Euro NCAP:s prov sker vid 64 km/tim. Bilen träffar en barriär som kan deformeras. Barriären är förskjuten i sidled i förhållande till bilens front. Det är en situation som påminner om hur en frontalkrock sker i verkligheten.

Illustration över en frontalkrock

I bilen finns två dockor i vuxenstorlek. Man gör mätningar på dockorna för att bedöma skyddet för föraren och för passageraren i framsätet. Dockornas ”kroppar” delas in i zoner.  När resultaten redovisas är zonerna markerade i färger som visar hur väl olika kroppsdelar skyddas. Grönt innebär att skyddet är bra. Rött innebär att skyddet är dåligt och att risken därmed är stor för skador på den delen av kroppen.

I baksätet sitter två barndockor i bilbarnstolar. Den ena dockan är lika stor som ett barn på 1,5 år, den andra har samma storlek som en treåring. På den större dockan mäts accelerationen i bröstet vid krocken, på den mindre mäts även accelerationen i huvudet. Resultaten för barndockorna är en viktig del i bedömningen av bilens barnsäkerhet.

Illustration på förare och passagerare. Föraren har gult huvud och vänster vad, grön hals och höger vad, brun överkropp och höger lår, orange vänster lår samt röda fötter. Passageraren har grönt huvud, hals, båda låren och vad, orange överkropp och gul höger vad.

Grön box Bra
Gul box Tillfredsställande
Orange box Godkänt
Brun box Svagt
Röd box Dåligt