Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Krock med gående

Euro NCAP testar om bilarna är utformade så att de skyddar fotgängare från att få svåra skador om de skulle bli påkörda. Proven görs i 40 km/tim, som är en vanlig hastighet i tätorter.

Hur svåra skador fotgängarna får i en olycka, beror till stor del på hur bilen är konstruerad där den påkörde brukar slå i bilen. Skyddet för fotgängare testas genom en rad krockprov som liknar påkörningar av barn och vuxna i 40 km/tim. Dockdelar i olika storlek används. Proven är utformade enligt riktlinjer från European Enhanced Vehicle Safety Committee (EEVC).

När en person blir påkörd är det vanligt att underbenen slår i kofångaren och att övre delen av benen träffas av bilen ungefär i höjd med strålkastarna. Vuxna slår i huvudet högt upp på motorhuven nära vindrutan, medan barn slår i huvudet mitt på motorhuven.

Illustration på fotgängarkrock

De punkter där dockdelarna slår i studeras och bedöms. Om materialet ger efter blir skadorna mindre än om materialet är stelt. Konstruktionen under motorhuven är också viktig. Om det finns hårda delar direkt under plåten, blir skadorna på den påkörde svårare än om det finns utrymme för plåten att böjas inåt.

Fotgängarproven redovisas separat när Euro NCAP presenterar resultatet av krockproverna. Bästa betyg är fyra stjärnor.