Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Stor förödelse inne i helintegrerad husbil efter krocktesten.

Krocktester av husbilar

Trafikverket har krocktestat husbilar. Resultatet visar att konstruktionen inte är tillräcklig för att skydda förare och passagerare. En växande husbilsmarknad i kombination med flera allvarliga olyckor visar att husbilar behöver bli säkrare.

Krocktesterna har gjorts med två moderna husbilar – en halvintegrerad och en helintegrerad. Testerna visar stora brister i krocksäkerhet hos husbilar. Risken att omkomma vid frontalkrock är mycket stor.

Bakgrunden till att Trafikverket nu låtit utföra krocktester är den snabba ökningen av antalet husbilar. Sedan år 2014 har antalet nyregistrerade husbilar i Sverige ökat med 50 procent. Under samma period har 6 personer omkommit i husbil, 4 av dem under förra året. Den vanligaste olyckstypen var frontalkollision. Ytterligare cirka 100 personer har skadats i vägtrafikolyckor med husbilar sedan 2014.

Trafikverkets djupstudier av trafikolyckor visar att inträngningen i en husbil kan vara mycket omfattande, det vill säga att en krock kan ge stora skador inuti bilen. Trafiksäkerhet är ett samspel mellan vägens utformning, fordonets säkerhet och fordonets användare. Trafikverket bygger och förvaltar infrastruktur och har samordningsansvar att driva på trafiksäkerhetsarbetet inom Nollvisionen i Sverige.

Trafikverket vill bidra med fakta till utvecklingen av säkrare husbilar. Resultatet från krockproverna sprids till tillverkare, branschorganisationer och konsumenter för att upplysa om vad som kan bli säkrare och vad man kan ställa för krav på den husbil man väljer att åka i. Husbilar är fordon med högt inköpspris och lång livslängd, vilket gör det extra viktigt att nya husbilar har så hög säkerhet som möjligt.

Om man skulle krocktesta fordon innan de släpps på marknaden, genom exempelvis konsumentorganisationen Euro NCAP, så ger det en säkerhetsklassning som konsumenter kan ta ställning till inför husbilsköpet.

Samma test som Euro NCAP

Trafikverkets krocktester är samma frontalkollisionstest som används i Euro NCAP, en europeisk konsumentorganisation som krocktestar personbilar; en frontalkollision i 64 km/h mot en barriär som motsvarar ett fordon med samma vikt. Även om husbilarna var olastade vid tillfället så är de relativt tunga.

I detta fall motsvarar testerna en frontalkollision i 90 km/h mot en genomsnittlig personbil. Det är ett tufft test som tyvärr motsvarar ett krockscenario som inte är ovanligt på våra vägar. 

Halv- och helintegrerade husbilar

Trafikverket har testat två moderna husbilar (en halvintegrerad och en helintegrerad). Båda är byggda på det absolut vanligaste fabrikatet av grundfordon. 84 procent av husbilarna på marknaden är byggda på samma grundfordon.

En halvintegrerad husbil har förarhytt från en biltillverkare och en bodel som byggs av husbilstillverkaren. I en helintegrerad husbil är hela kupén byggd av en husbilstillverkare. Det kan förekomma variationer i konstruktioner och material som kan påverka krocksäkerheten.

Mycket stor risk att omkomma

Resultatet av Trafikverkets tester visar att det är mycket stor risk att omkomma i en frontalkollision. Konstruktionen i husbilarna är inte tillräcklig för att kunna skydda förare och passagerare vid krock.

  • VTI krocktest av husbilar beställd av TrafikverketEn förklaring är att husbilar har en relativt kort deformationszon i förhållande till sin vikt. Föraren har i krockproven med båda bilmodellerna därför mycket hög risk att omkomma eller bli allvarligt skadad. Den halvintegrerade husbilen ger något bättre skydd än helintegrerad, men fortfarande långt ifrån skyddet som en modern personbil ger idag. Alla i bilen har stor risk att skadas allvarligt av inredning som lossnar under krocken.
  • Proven visar också att det är viktigt för familjer som färdas i husbil att använda lika säkert barnskydd som de använder i sin personbil.

Se filmen om krocktesterna

Dialog och fortsatt utveckling av säkrare husbilar

Husbilar kan bli säkrare. Genom att föra fram fakta om bristande trafiksäkerhet i husbilar finns en god grund för fortsatt dialog om hur husbilar kan bli säkrare.

Trafikverket har påbörjat att visa testresultaten och föra dialog med husbilsklubbar, återförsäljare och Transportstyrelsen. Vi ser över vad som behövs för att driva på utvecklingen framåt och göra det enklare för konsumenter att ta ställning till fordons trafiksäkerhet. Även om tillverkare följer dagens begränsade lagkrav kring krocksäkerhet, så är det alltid möjligt för en tillverkare att frivilligt höja säkerheten.

Frivilliga konsumenttester som exempelvis krocktester av fordon före lansering och skärpta lagkrav skulle kunna göra stor skillnad för trafiksäkerheten.

Godkända enligt EU-direktiv

Merparten av de husbilar som säljs i Sverige har ett europeiskt godkännande i enlighet med direktiv 2007/46 (EG). Enligt dessa regler ska all utrustning i bodelen (kylskåp, säng med mera) vara ordentligt fastsatt i väggar, golv eller tak – bordet kan dock vara konstruerat så att det lätt går att flytta. Det finns även krav på att bälten ska finnas (och vad de ska klara i test) och att bilens säten klarar kraven på hållfasthet.

För husbilar finns däremot finns inte samma krav på testning av frontal- och sidokollision som för vanliga personbilar.

Trafikverket för dialog med EuroNCAP för att lyfta husbilar som en fordonsgrupp som är behov av opartiska konsumenttester.

Trafikverkets rekommendationer till konsumenter

  • Välj säkra vägar med mittseparation.
  • Håll hastighetsgränsen
  • Se till att du inte har några lösa föremål i bodelen som exempelvis kaffebryggare. Ta bort bordet om du har passagare bak.

Trafikverkets rekommendationer till tillverkare

  • På kort sikt – förbättra förankringen av inredningen i bodelen
  • På kort sikt – se till att bordet är lätt att ta bort
  • På lång sikt – se över så att grundfordonet är krocksäkert