Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Säten och huvudstöd

Vid kollisioner där en bil kör på en annan bil bakifrån är risken stor för nackskador, så kallade pisksnärtsskador, även i låga hastigheter.

Pisksnärtsskador kan leda till svåra och långvariga besvär för den drabbade och orsakar samhället och försäkringsbolagen stora kostnader varje år. Forskarna vet inte säkert hur skadorna uppkommer, men är ganska överens om att utformningen och funktionen hos bilsätets ryggstöd och huvudstöd (nackskydd) påverkar risken för skador. Är huvudstödet rätt utformat och inställt bör skaderisken kunna minska. Det bör finnas huvudstöd på alla platser i bilen.

Ett bra huvudstöd ska vara så utformat att dess övre del är i jämnhöjd med hjässan, även för långa personer. Om huvudstödet är justerbart i höjd är det viktigt att det justeras så att det passar den person som för tillfället sitter på denna plats. Avståndet mellan huvudets bakdel och huvudstödet ska vara så litet som möjligt. Det går att minska detta avstånd genom att ryggstödet justeras så att det är mera upprätt. Det finns forskning som antyder att risken för nackskador kan öka om man sitter alltför tillbakalutad.

Illustration på huvud och huvudskydd
Huvudet ska vara så nära huvudstödet som möjligt och stödets övre del ska vara i jämnhöjd med hjässan.

Sammanfattning

  • Ställ in huvudstöden riktigt i höjdled om de är justerbara.
  • Använd en upprätt sittställning.