Säten och huvudstöd Dela Kontakta oss Facebook Google LinkedIn Twitter Trafikverkets kontaktcenter Har du frågor om innehållet på sidan? Vi kan svara måndag–fredag klockan 8-16.30. Vi har öppet dygnet runt för akuta fel, trafikinformation och störningar. Tel: 0771-921 921 Hoppa till: Vid kollisioner där en bil kör på en annan bil bakifrån är risken stor för nackskador, så kallade pisksnärtsskador, även i låga hastigheter. Pisksnärtsskador kan leda till svåra och långvariga besvär för den drabbade och orsakar samhället och försäkringsbolagen stora kostnader varje år. Forskarna vet inte säkert hur skadorna uppkommer, men är ganska överens om att utformningen och funktionen hos bilsätets ryggstöd och huvudstöd (nackskydd) påverkar risken för skador. Är huvudstödet rätt utformat och inställt bör skaderisken kunna minska. Det bör finnas huvudstöd på alla platser i bilen. Ett bra huvudstöd ska vara så utformat att dess övre del är i jämnhöjd med hjässan, även för långa personer. Om huvudstödet är justerbart i höjd är det viktigt att det justeras så att det passar den person som för tillfället sitter på denna plats. Avståndet mellan huvudets bakdel och huvudstödet ska vara så litet som möjligt. Det går att minska detta avstånd genom att ryggstödet justeras så att det är mera upprätt. Det finns forskning som antyder att risken för nackskador kan öka om man sitter alltför tillbakalutad. Huvudet ska vara så nära huvudstödet som möjligt och stödets övre del ska vara i jämnhöjd med hjässan. Sammanfattning Ställ in huvudstöden riktigt i höjdled om de är justerbara. Använd en upprätt sittställning.