Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Trafik i skolan - en historisk beskrivning

Trafikundervisningen i skolan har gått från regelinlärning och träning av beteende i trafiken till ämnesövergripande studier av trafikmiljön.

Antalet timmar med trafikundervisning kulminerade i slutet på 1960-talet och på 1970-talet. Trots mängden trafikundervisningstimmar så dödades flest barn i trafiken under denna period. Det är därför svårt att påvisa att trafikundervisningen hade effekter på antalet dödade barn i trafiken.

Sedan mitten av 1970-talet har antalet dödade barn i trafiken minskat kontinuerligt. Den största minskningen har skett för barn som gående och cyklister. Uppdelat på åldrar har den största minskningen skett för de yngre barnen. Denna minskning har skett trots att antalet bilar ökar kontinuerligt.