Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

KAJT – ökad kapacitet i järnvägssystemet

Branschprogrammet Kapacitet i järnvägstrafiken (KAJT) genomför studier och forskning för att förbättra järnvägssystemet. Här utvecklas koncept, verktyg och metoder så att svensk järnväg ska bli världsledande inom effektivitet, kvalitet och flexibilitet.

Studierna omfattar en bred palett av områden som arbetssätt för att öka robusthet och punktlighet, metoder och verktyg för att erhålla säkrare prognoser och bättre trafikinformation. Även Digital tågplan som gör att våra tågoperatörer på ett enklare sätt kan ansöka om tid för att köra tåg, bygger på forskningsresultat från KAJT.

KAJT-programmet är en svensk forskningsplattform i samverkan mellan Linköpings Universitet (sammanhållande), Blekinge Tekniska Högskola, Kungliga Tekniska Högskolan (KTH), Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI), Swedish Institute of Computer Science (SICS), Uppsala Universitet.

SJ AB är anslutet partnerföretag på nivå 1. Green Cargo, MTR, LKAB, Sweco och Transrail AB är anslutna partnerföretag på nivå 2. Ansluten forskningsutförare är Lunds Universitet. Programmet har pågått sedan 2013 och beräknas leverera resultat fram till 2025.