Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

innovativa boggier

Genom att minska vagnens vikt och använda innovativa boggier kan energiförbrukningen minskas med 3-8 procent.

Denna nyhet är äldre än 6 månader

Sverige och Tyskland i samarbete inom järnvägsforskning

Under februari testkörs ett antal godsvagnar med intelligent teknik på sträckan Hallsberg-Malmö. Vagnarna har fält-testas i verklig miljö i Tyskland, Schweiz, Österrike, Italien och testet avslutas nu i Sverige i samverkan med Hector Rail.

Demonstrationen ingår i ett stort forskningsinitiativ från Tyskland, som drivs av ett konsortium med Deutsche Bahn i spetsen. Flera områden i detta forskningsprogram ingår också i EU-samarbetet Shift2Rail, vilket gör att Sverige får ta del av resultaten.

Den innovativa och intelligenta godsvagnen

Det som demonstreras är innovativ teknik som ska ge ökad lastförmåga, minskat buller och ökad energi- och kostnadseffektivitet. Genom att vidareutveckla konstruktionen på ett antal godsvagnstyper har man tagit fram några olika lösningar för det som kallas den innovativa och intelligenta godsvagnen.

Bullerskydd på godsvagn
Bullerskydd på godsvagn.

─ Det finns en stor teknisk potential för minskat buller inom järnvägstransportsektorn. Med ny innovativ teknik i kombination med forskning och utveckling har vi gott hopp om lösningar som även är ekonomiskt gångbara och klimatsmarta, menar Stefan Hagenlocher, ansvarig inom det tyska forskningsprogrammet.

Genom att minska vagnens vikt och använda innovativa boggier kan även energiförbrukningen minskas med 3-8 procent, samtidigt som lastförmågan ökas med ungefär lika mycket, jämfört med konventionella godsvagnar.

Vagnarna är utrustade med sensorer som ger information kring vagnens position, samt även indikationer på vagnens fysiska status, så kallat prediktivt underhåll. Några av vagnarna är dessutom utrustade med automatkoppel. Automatkopplet skapar möjlighet att förse vagnen med el- och data förbindelser som möjliggör funktioner såsom elektro-pneumatiska bromsar och en rad andra digitala innovationer.

Flera demonstrationer kommer att rullas ut de närmaste två åren 

─ Vi är mycket glada att kunna demonstrera utvecklingsarbetet inom Shift2Rails godsprogram här i Sverige och detta är en start på ett handfull olika demon som kommer rullas ut de närmaste två åren säger Jan Bergstrand, koordinator i Godsprogrammet Shift2Rail.

Demonstrationen ingår i ett stort forskningsinitiativ från Tyskland, som drivs av ett konsortium med Deutsche Bahn i spetsen. Flera områden i detta forskningsprogram ingår också i EU-samarbetet Shift2Rail, vilket gör att Sverige får ta del av resultaten